Ibland beter sig inte datorn som vi hade tänkt oss, och ibland lyckas vi inte hitta lösningen på ett knivigt problem. Det är i det här läget vi gärna vänder oss till ett supportföretag.

Supportföretagen har med andra ord bra koll på vilka frågor som datorägarna oftast ställer, och för att ta reda på vilka de är tog vi hjälp av Datakompisen – som är det företag som ger telefonsupport åt PC för Allas läsare.

Ulrik Norkvist som är vd säger att frågorna är väldigt varierande.
– Den som ringer till oss har ofta ett väldigt speciellt problem, och många frågor får vi bara en enda gång.

Det finns dock ett antal frågor som hela tiden återkommer.
– Vi märker att användarna ofta har problem med mejl och internetuppkoppling, och de som ringer till just PC för Allas telefonsupport ställer ofta frågor om tidningen cd-skiva, säger Ulrik Norkvist.

Med hjälp av Ulrik Norkvist har vi tagit fram Datakompisens tio vanligaste frågor från PC för Allas läsare – och de bästa svaren.

Fakta

Alla som har minst en 12-nummersprenumeration på PC för Alla får fri telefonsupport från Datakompisen, som har öppet 9-22 varje dag. Telefon 0771-451 451.
Begränsningen är tre samtal per månad och max tio minuter per samtal. Du hittar mer information om hur du gör på pcforalla.se/bonus.
Är du inte Bonus-prenumerant på PC för Alla kan du ändå ringa, men då kostar det pengar. Du ringer då 0900-10 11 800, och samtalet kostar då 19:90 kronor per minut.