Artikeln är skriven av en av PC för Allas läsare. PC för Alla tar inget ansvar för innehållet i artikeln.


Ungefär 2.8 Miljoner privatpersoner har registrerade betalningsanmärkningar hos Sveriges Kronofogdemyndighet idag.Ungefär 2000 nya anmärkningar registreras varje månad och några hundra av de gamla avregistreras under samma månad (SCB).

Det blir statistiskt sett, nästan var tredje medborgare. Att få en betalningsanmärkning innebär många problem i den vanliga människans dagliga tillvaro.Det är ett integritetskränkande ingrepp i människors möjligheter att få välja hur de vill leva. Många tappar köpkraft och valmöjligheter. De får inte köpa något på avbetalning, får inte tillgång till mycket av den service som vi tar för givet i vårt trygga samhälle och det räcker inte att folk har haft samma bank i decennier.De får ändå inte låna ens en femtiolapp. Kreditupplysningsbolagen tjänar storkovan. Alla andra förlorar.

Gamla kostsamma maffiametoder mot de skuldsatta
Det behövs i allmänhet bara en första anmärkning för att spiralen av räntor, påminnelseavgifter och inkassokrav snabbt skall försätta en vanlig hårt arbetande människa i ett totalt limbo av betalningsmisstro hos företagen.

Att matematiken inte går ihop, då en skuld, som inte direkt kan betalas, snabbt växer till oöverskådliga propotioner, tar företagen ingen som helst notis om.Då det var svårt för kunden att betala skulden, förstår man inte, att det givetvis är ännu svårare att betala ett ännu större belopp än det ursprungliga.

Matematiken går inte ihop.Företagen tror att om de straffar eller hotar med straffavgifter,räntor och indrivningsavgifter, ja då blir kunden direkt villig att göra allt som står i deras makt att betala, även om det skulle betyda att de tex kan få svälta i en vecka eller kanske måste sälja sin bil. Men folk vill hellre överleva och så överlever också skulden.

Inkassometoderna är en legalissering av gamla tiders ockrares metoder.De hotade antingen med att höja skulden eller med fysiskt våld.

I USA har man istället mer och mer gått över till sk incentiva betalningsmetoder. Kunden får olika fördelar, för att de i omgångar betalar.

Fler och fler företag i USA tar ingen kreditupplysning på sina kunder.Inom internet och telefoni är detta nu så sällsynt i USA att de skrattar i telefonen då man berättar hur de svenska företagen gör.

Biskopen med betalningsanmärkningar behöver internet
Ja just det. Jag ringde runt till några internetleverantörer, för att se hur önskad som kund jag var. Jag behöver internet.Som en i den grå massan av 2.8 miljoner svenskar var det nobben hos de flesta. De som ändå kunde tänka sig att jag skulle få bli kund krävde antingen en deposition eller att någon annan skrev på. Eller så hade de inte någon leveransmöjlighet just där jag just nu befinner mig.Det är dessa företags policy som jag redovisar här.

Bredbandsbolaget
Internet: För att få ADSL här måste man ha ett analogt telefonnummer kopplat till jacket.
Betalningsanmärkningar: Här gör man inte några kreditupplysningar.
Bredbandsbolagets policy är att lita på kunden, säger man. Man stänger helt enkelt av internettjänsten om kunden inte sköter sig, men kopplar gärna tillbaka den igen, då kunden betalat.Jag höll på att ramla av stolen. Kan det vara möjligt? Jo,så gör man.

Så typiskt att jag inte har något och heller inte får något analogt telefonnummer. Då hade jag haft uppkoppling mot nätet, inom en vecka.

Bredband2
Internet: Här har vi Birgerssons företag, som heller inte tar någon kreditupplysning, varken för fiberbredband eller ADSL.
Det skulle förvåna mig om hans ekonomer inte kände till att de gamla kreditmetoderna bara är en förlust för företagen.

Betalningsanmärkningar: I Jonas Birgerssons visioner om datorer och internet ingår att de som levererar internet självfallet skall lita på sina kunder och vårda sina kunder så väl att de stannar kvar, lika väl som att kunderna skall lita på företagen.Tänk om alla företag hade den visionen.

Glocalnet
Internet: ADSL och ett telefonnummer kan man få här.
Betalningsanmärkningar: Här tas det Kreditupplysning, som en naturlig del av beställningen av deras tjänster.Inga undantag görs.De med betalninganmärkningar får inte teckna avtal med Glocalnet, såvida kunden inte har någon annan som gör det i deras ställe.

Då levererar man avtal och allt, till kundens adress, inte till den som skrivit på om så önskas. Deras ekonomiavdelning sa att man visst inte stoppade folk från att bli kunder om de hade betalningsanmärkningar registrerade hos kronofogden, så länge det också inte fanns någon skuldsumma. Det är bara det, att nästan 97% av de 2.8 miljonerna inte har kunnat betala sina skulder och därför står de kvar i registret hos fogden.

Min privata förfrågan om man kunde göra undantag från sin hårda policy har tagits upp av en av handläggarna med Glocalnets chefer och styrelse just nu i dagarna. Med spänning väntar jag på att de ska ringa vilken dag som helst och tala om, om deras policy är humant tänjbar eller cyniskt förstelnad.

SkyCom
Internet: ADSL levereras från SkyCom och oftast genom de så kallade ”Stadsnäten”. De kan inte leverera telefonnummer i jacket vilket behövs för ADSL. Karlstads Stadsnät är inte anslutet till SkyCom.Så här kunde jag inte ens få ADSL, även om jag hade velat.

Betalningsanmärkningar: Här tog man kreditupplysningar, men tydligen sporadiskt. Generellt skulle anmärkningar inte ge några problem, sa man, men ibland kunde kunden bli nekad till deras ADSL.Riktigt vilka som nobbades och vilka som man ville ha som kunder kom aldrig fram i samtalet, fast jag frågade ingående 5 gånger.

TDC
Internet : ADSL
Betalningsanmärkningar: Med det här företaget förflyttar vi oss mer eller mindre tillbaka i tiden till Gamla Kungliga Telegrafbyråns myndighetsutövanden (senare Telia). Man tar alltid kreditupplysningar på nya kunder och betalningsanmärkningar gör generellt alltid, att kunden får nobben. Inte ens en deposition kunde blidka det här företaget. Men honom jag pratade med på kundtjänsten, var en av de trevligaste som jag någonsin pratat med inom internetbranchen. Han var kunnig och ärlig och skulle föra vidare till TDC:s ledning om den så kallade incentivhanteringen av sina kunder som man mer och mer går över till i USA. Det ger vinster till företagen långt utöver de risker de tar med folk som klantat sig ekonomiskt, som jag, än att behålla den gamla maffiahanteringen, som alla förlorar på, men inkassoföretagen, ibland, kan prägla mynt av.Och så slipper TDC dessutom utgiften som kreditupplysningarna kostar, för varje kund.

Tele2
Internet : Av samtalet, framkom inte vad för slags tjänster de hade. För till slut så rörde sig allt vi pratade om,bara om Internet genom mobilen och 3G-masterna.

Betalningsanmärkningar: Tele2 tar inga kreditupplysningar på sina privatkunder. Ibland görs det på företagssidan, men det är sälsynt. Bolagets generella policy är att lita på kunden. Om kunden inte betalar, stänger de bara av tjänsten men öppnar gärna igen då kunden har betalat sin skuld. Tänk om man hade samma policy när det gäller koncernens mobiltelefoni, hos Comviq. Där har jag fått nobben på samtliga abonnemang.

Efter att ha väntat på att få mitt mobil-bredband levererat, åtskilliga veckor, ringde jag till Tele2 igen, för att fråga varför det ännu inte har levererats. Förra gången jag ringde och frågade detta, sa man att grossisten som levererar modemen och chippet, hade haft så många kunder just nu att de blivit försenade. Men denna gång förklarade man att man hade TAGIT KREDITUPPLYSNING PÅ MIG, som inte gick igenom. Den unga mannen som meddelade detta, talade om att kreditupplysningar, det tar man på alla kunder. Så hade man gjort hela tiden han hade jobbat där, förklarade han litet irriterat.

Kan det ha varit en dröm, att jag pratade med en jättetrevlig man en gång, som sade att Tele2:s policy är att lita på sina kunder och att man därför inte tar några kreditupplysningar.

För att få ett svar på den frågan, letade jag fram den ljudfil, som innehöll just det telefonsamtalet med den trevliga handläggaren på Tele2 som sa att man inte gjorde kredituplysningar på nya mobila bredbandkunder.

Hör och häpna, det var ingen dröm. Hans budskap hörs tydligt och klart från ljudfilen.

Skandal! Tur att jag kollade upp det hela i tid så att det kunde komma med här i artikeln.

Annars hade jag gett PC för Alla:s läsare felaktiga uppgifter. Tele2 har alltså det gamla systemet där alla förlorar och var visst inte så klarsynt moderna och kundvänliga som det först lät.

Telia
Internet: Telias ADSL förväntas av Telia att anslutas till ett Analogt Telefonnummer, från dom själva. Låter det inte typiskt gamla Televerket? Nog tycker jag det i alla fall.

Betalningsanmärkningar: Den dagen då Telia byter bort sin tjocka regelbok och börjar lita på sina kunder, den dagen har månen blivit till en stor ost. Alla med betalningsanmärkningar nobbas per automatik. Bemödar man sig dock att deponera minst 3000:-, så kan man få både Telefon och ADSL, men bara på nåder. Är räkningen inte betald, slår någon av telefonen och det är lönlöst att försöka att ta reda på vem som har beslutat och gjort det. De andra varken kan eller får sätta igång tjänsterna. Detta har jag själv upplevt.

Telias priser är, jämfört med de andra bolagen, ganska mycket dyrare fortfarande. Det skyller man på att man ju har ett stort analogt telefonisystem att ta hand om, genom vilken deras, lika väl som de flesta andras ADSL går. Att de andra måste betala hutlösa summor, för att få använda deras telefonnät, är de tysta om. De höga avgifterna till trots, är de andra bolagens tjänster i allmänhet billigare ändå. Telias gamla myndighetstakter håller således i sig.Skulder hos dem har gjort att horder av svenskar fått sina ekonomiska liv totalförstörda, genom tiderna. De takterna har man tydligen inte ens saktat ner på. Här är kreditupplysningar en regel,betraktad som mer eller mindre en lag. Ingen kommer undan.Jo, möjligtvis om man har en högre befattning inom bolaget, fast till och med det är högst osannorlikt.

3
Internet: 3 har som bekant bara Bredband genom sitt eget Mastsystem. Deras modem som är av samma märke som Tele2, Huawei e 220, fast har 3's logo på sig, kostar nästan 2000:- att köpa, utan att vara låst till deras tjänster.Binder man sig till deras tjänster, blir modemet knappt 600:- billigare, men är då låst till deras tjänstesystem i minst 12 månader.

Betalningsanmärkningar: Ett ”Rutinföretag”, där man tar Kreditupplysning på alla kunder.Här är det nobben direkt om man har en registrerad betalningsanmärkning.Man bryr sig inte ett skvatt om hur skulden uppkommit.Allt sköts på rutin och reglerna är lika statiska som Gamla Kungliga Telegrafbyråns monopolregelbok en gång var (sedemera Telia).Man är inte värd ett dugg om man någon gång har klantat sig med ekonomin.

3G är en av senaste brancherna på internetmarknaden och borde vara moderna.Men, ack vad man bedrar sig om man tror det.Också detta unga företag tycker att de har rätt att straffa alla som av en eller annan anledning fått en anmärkning hos fogden.Detta gör man genom att, som de andra, diskriminera 2.8 miljoner potentiella kunder. Man vägrar dem sina tänster.

Sammanfattning
Fastän den svenska marknaden för Internet inte ens har fyllt 10 år, verkar det som att man vill hålla fast vid, att misstro sina kunder, hos de flesta leverantörer.Det gamla systemet, att företag där inte ens kunder har en skuld, men får reda på att kunden, av en eller annan anledning har en skuld hos ett annat företag,straffar kunden genom att neka dem sina tjänster tycks vara en rädsla de inte klarar av att skaka av sig.
Kunden, däremot, måste alltid lita på företagen.Och blir det krångel, får kunden oftast kämpa med företagens alla regler, som i de flesta fall betraktas som lagar de inte kan göra avkall på.

De är statiskt fastställda av företagens ledningar och ingen varken vill, vågar eller kan frångå företagens policy.
Vad vi har fått i Sverige, är inte någon fri marknad, utan en mängd små kopior av det förut så regelhårt styrda monopolföretaget när det gäller telefoni och närliggande tjänster.

Behöver jag ens nämna namnet på det företaget? Alla vet vilket det företaget är.

2.8miljoner med registrerade Betalningsanmärkningar kommer alltså inte att få ingå i det mål som vår folkvalda Regeringar har, dvs att år 2010, skall alla ha tillgång till Internet i sina hem.

För en gångs skull är det inte de folkvalda politikernas fel att de inte kan hålla sina löften, utan ett nyföretagande inom en av de nyaste brancherna, som envist håller fast vid en föråldrad hantering av nya kunder, där alla förlorar.
Många länder, också USA, har börjat gå ifrån de gamla kreditsystemen.Man har kommit underfund med att allt för många potentiella kunder med dåliga kreditvärden, inte alls är detsamma som att de är dåliga kunder.SCB här i sverige har också kommit på detta.I flera rapporter visar de på att de flesta med betalningsanmärkningar hos kronofogden, har hamnat i fogdens register på grund av mer eller mindre skitsaker.

Exempel på sådana är: Förseningsavgifter från Bibliotek, obetalda läkarbesök, obetalda räkningar till företag inom olika brancher som har krånglat med leveranser eller där kunden ligger i ett bestridande av betalning av varor som visat sig vara felaktiga eller rent av sönder,skulder i och med upplösning av ett enskillt företag (ibland konkurs).

Och så har vi det klassiska,dvs folk som har fått räkningar på TV-licens, fast de varken har elektricitet, eller TV eller kanske till och med varit utomlands en tid och gjort sig av med både TV och Radio innan de åkte utomlands.Staten bryr sig inte ett dugg om om du har TV eller Radio.Du förväntas att ha det om du är skriven i Sverige. Bevisbördan om TV-innehav eller ej, ligger i praktiken på medborgaren, inte på staten.Det är en växande skara som har fått uppleva detta.

Några har ingen kreditupplysning
Det ser ut som att några internetleverantörer faktiskt har skippat den gamla kredithanteringen av sina potentiella kunder.Men, det är en sanning , med modifikation ,än så länge.

För, för att få ADSL från de bolag som inte tar kreditupplysningar, måste man ju dess förinnan ha ett telefonnummer kopplat till sitt jack i sitt hem, som de oftast inte ens kan leverera.

Kunden måste alltså genomgå kreditupplysning, genom de Internetbolag eller telefonbolag som kan ge tjänsten med telefonnummer till jacket först.Har kunden blivit godkänd för att få telefonin, ja då behöver inte de som levererar ADSL-internet ta någon upplysning. Hu va bakslugt!!!

Man får väl hoppas att Internetbranchen snart upptäcker, att de 2.8 Miljonerna med betalningsanmärkningar blir till en stor vinstgrupp om de vågar ta klivet ut i det moderna samhället också med sina företagspolicy's.

Då menar jag att ta klivet ut, utan baksluga ideer.
Incentiv kundhantering, är det nya i ett modernt samhälle.Vissa har förstått det.

Flera sådana incentivsystem har jag fått från företag i USA och finns här i min lilla dator. Det gamla systemet ger enbart förluster, i potentiella intäkter och skildrar en straffmentalitet som inte tillhör ett modernt demokratiskt samhälle.Folk behandlas som kriminella.

Men, en interessant sak är, att de som är mest skuldsatta, i sitt eget system, är faktiskt företagen själva.Inte straffar de varandra för det. Nej, de bara köper upp varandra eller går i konkurs och startar om på nytt, antingen som ett nytt fräscht företag eller som ett omkonstruerat.De högavlönade företagsledarna håller ihop, hur många konkurser de än är med om att iscensätta. De är mer kreditiva ju fler företagsnamn som står på deras CV.

Ska det bli så inom Internetbranchen också? Den är på god väg, trots ärliga och härliga visionärer som Jonas Birgersson. Gud hjälpe oss om inte ens han försöker att stoppa straffhanteringen av de som vill bli kunder inom Internetbranchen, men som råkar ha en eller några Betalningsanmärkningar registrerade hos Kronofogden. Då kan regeringen lägga ner alla sina mål med att alla skall ha tillgång till Internet från sitt hem, år 2010.

För var 4:e medborgare står utanför i ett utanförskap där bara oförnuftet kräver att det ska vara så.