För två veckor sedan skapades en SVT-användare på Youtube och de första filmklippen har nu hittat ut på nätet. Det första är en trailer för serien Sanningen om Marika och det andra en trailer för det kommande programmet Sex med Victor. På SVT tillbakavisar man dock att detta skulle röra sig om en smygstart på tv-kanalens samarbete med Youtube.

– Se det som en förberedelse. Det som ligger ute nu är trailermaterial och det kan vi visa var vi vill. I övrigt är ingenting förändrat. Vi för också samtal med många aktörer om samarbeten, säger Klaus-Peter Beiersdorf, som är pressansvarig på SVT.

September är målet
Det var i början av maj som PC för Alla kunde berätta att SVT samtalade med ett flertal videosajter om att lägga upp material hos dem i ett försök att nå ännu fler tittare än i dag.

– Vår uppgift är att säkerställa att så många som möjligt får ta del av SVT och med det sagt behöver det inte alltid ske på svt.se, berättade då Thomas Porsaeus, strateg på SVT Interaktiv.

I slutet av juni bekräftade också Lena Glaser, som är chef för SVT:s interaktiva innehåll, att det pågår förhandlingar med Youtube men att det fortfarande finns upphovsrättsliga problem som måste lösas. Enligt ett pressmeddelande från SVT är målet att samarbetet ska ta fart på riktigt under september, även om något formellt beslut ännu inte fattats.

Redan igång på nätet
Sanningen om Marika, som SVT gör reklam för på Youtube, är en thrillerserie i fem delar som kommer att sändas under hösten. Men utöver det är det också ett så kallat Alternate reality game, ARG, ett interaktivt spel där du som tittare kan delta i jakten på den försvunna kvinnan och sanningen om vad som hänt henne och andra försvunna svenskar.

– Det här är ett helt nytt format som aldrig har gjorts förut. Vi kallar det för ett deltagardrama. Jag vill inte avslöja för mycket men det finns en blogg på nätet där du kan läsa mer, säger Klaus-Peter Beiersdorf.

För dig som blir nyfiken, kika in på www.conspirare.se där Sanningen om Marika redan har börjat.