För några dagar sedan kunde PC för Alla berätta att Lennart Aspenryd, kund till skandalföretaget Medison har fått pengar dragna från sitt konto. Nu har han, och flera andra kunder, fått pengarna tillbaka.

Det är inte Medison själva som sköter transaktionerna. Istället anlitar de det amerikanska företaget 2Checkout, som är en mellanhand mellan kunden och Medison. Det går till så att 2Checkout drar pengarna när Medison själva uppger att de har börjat leverera. Men 2Checkout skickar inte vidare några pengar till Medison förrän de får bekräftat att datorerna verkligen kommer fram till kund.

För ungefär två veckor sedan började kunder få besked om att deras leveranser påbörjats. Då hade Medison uppgett till 2Checkout att de börjat skicka ut datorerna.

Och för bara några dagar sedan var tydligen 2Checkout så säkra på datorerna verkligen var på väg så att de började dra pengar från kundernas konton.

Men nu har 2Checkout gjort helt om, och börjar återbetala pengarna som dragits. PC för Alla har fått bekräftat från två olika kunder att så är fallet.

I mejlet som skickats ut står det att "på grund av vissa logistikproblem kan din dator inte levereras just nu". Vidare står det att 2Checkout betalar tillbaka hela beloppet, och att kunden bör ha pengarna tillgodo inom fem till sju dagar. För att få datorn måste kunden göra om beställningen, och 2Checkout kommer att meddela när detta är möjligt att göra.

I tisdags skickade Medison ut ett pressmeddelande där de försäkrade att alla kunder kommer att få sina datorer. I pressmeddelandet gavs inte någon förklaring till varför leveranserna blivit så försenade, eller hur distributionen ska skötas. Det senare har varit ett av de största frågetecknen kring Medison, sedan distributören EMEA Services dragit sig ur alla förhandlingar med Medison.

Det går just nu inte att beställa några Medison-datorer. För att lägga en order måste man gå genom 2Checkouts kassasystem, och där får man i skrivande stund bara ett felmeddelande.

Här är mejlet som skickats ut till kunderna om att deras pengar kommer att betalas tillbaka:
Dear 2Checkout customer, I thank you for your patience regarding your Medison Celebrity Laptop. I apologize, but due to certain logistical problems, your laptop will not be able to be delivered at this time. 2Checkout.com has issued you a full refund and you should see this on your statement within 5-7 days. 2Checkout.com will contact you and inform you when you may replace your order for your Medison Celebrity laptop.

A refund can be issued by 2Checkout for various reasons, including:

1 ) Requested by the cardholder.
2 ) Requested by the vendor.
3 ) Failed internal fraud checking.

Your refund should appear on your credit card/bank statement within the next 7-10 days.

Uppdaterad: PC för Alla har under torsdagen sökt både representanter för Medison och 2Checkout för kommentarer angående det här, utan framgång.

Läs mer
Medison tar betalt – men levererar inte
Medison fortfatande en gåta – ska börja leverera nu
Medison-kunder får besked om att datorerna skickas
Medison: "Datorerna är två veckor sena"
Infocare: "Vi har gett Medison tre veckor"
Nu tystnar Medison - vägrar svara på journalisters frågor
Medisons fraktbolag drar sig ur samarbete

Fler artiklar om Medison och 1000-kronorsdatorn