Med hjälp av den trådlösa tekniken bluetooth hoppas reklambolag göra din mobiltelefon till ett reklammedium. Tanken är exempelvis att om du går förbi en butik ska affären kunna skicka ut reklam med specialerbjudanden, bilder eller videoklipp.

– En mobiltelefon är den elektronikprodukt som i princip alla människor alltid bär med sig, så för reklambolag är det en marknad för bra för att gå miste om, säger Nicke Jones på analysföretaget Gartner till Reuters.

Han målar upp exempel som att du går förbi en parfymaffär och får ett meddelande om att gå in och pröva Lancomes nya parfym eller att få se filmtrailrar för de senaste filmerna när du går förbi en biograf.

Mobiloperatörerna har dock visat ett svagt intresse för tekniken, eftersom den inte använder mobilnätet och därmed inte generar några intäkter. I stället hoppas operatörerna på tekniken Code 2D, även känt som QR, som redan använts i Japan.

Det går ut på att användaren med mobilen fotograferar en sorts streckkod, varpå han eller hon automatiskt skickas vidare till en hemsida. Eftersom det kräver en uppkoppling kan alltså även mobiloperatörerna tjäna på reklamen.

I dag finns bluetooth i nästan alla nya mobiltelefoner. Mobiltelefoner med Code 2D beräknas börja dyka upp under 2008.