Fler än 6 000 mejl påstås ha läckt från antipiratföretaget Mediadefender. Det hävdar en grupp som kallar sig Mediadefender-defenders. De har nu lagt ut en del av dessa på internet.

Ett mejl lär visa hur skivbolaget Interscope Records bedriver marknadsundersökningar genom peer to peer-nätverk – nätverk som alla skivbolag försöker motarbeta. Skivbolaget ser på det sättet om en singel är värd att släppa genom att se hur många som laddar ned den illegala versionen. Mejlet lyder:

"Ämne: Nicole Scherzinger
Nicole från Pussy Cat Dolls har en singel som heter “Whatever u like”. Den säljer inte så bra på Itunes och spelas inte så mycket på radio. En sång kallad “Baby Love” läckte just ut (jag vet inte för hur länge sen). Interscope vill veta om det händer nåt med Baby Love på p2p-nätverken. De behöver fatta beslut tidigt i nästa vecka, om de ska byta till den sången och köra den som singel. Jag skulle vilja ha en jämförelse mellan dessa två spår till på måndag. Och kolla också singlarna med Beyoncé, Fergie, Gwen och Nelly Furtado som jämförelse."

(Läs mejlet i original, på engelska, på Wireds sajt.)

Andra skandaler mejlen påstås avslöja, är Mediadefenders samarbete med ett filmbolag. Tillsammans ska de startat en sajt med filmer för nedladdning, men med syftet att sätta dit fildelare genom att registrera alla som laddar upp upphovsskyddat material.

Inget är dock bevisat och Mediadefender förnekar att sajten var annat än ett internt forskningsprojekt. Sajten, Miivi.com, finns inte kvar längre.

Källor: Wired, Computerworld