Med miljontals användare finns det stor potential för reklam i mobiltelefoner. Och många företag är redan framme och nosar. Google, Sony Ericsson och Nokia är några av dem. Självklart vill även Telia ta del av eventuella annonspengar.

– Det här är vårt sätt att möta de andra aktörerna. Vi vill göra det lättare för våra kunder att använda tjänster och samtidigt kunna erbjuda attraktiva annonsplatser, säger Håkan Dahlström, ansvarig för mobilaffärer på Telia Sonera.

Under första kvartalet nästa år lanser Telia de båda tjänsterna Surf open och Value window. Surf open är ett verktygsfält som kommer att ligga högst upp i alla Telia-abonnenters mobildisplay under hela tiden de surfar. Enligt Håkan Dahlström kommer det likna de verktygsfält som finns till webbläsare på datorn, till exempel Google toolbar.

Förutom sökfunktion och snabblänkar kommer verktygsfältet även ha plats för annonser. Att Surf open finns kvar under hela surfningen och ser likadan ut oavsett vilket mobilmärke användaren har, tror Håkan Dahlström kommer att attrahera annonsörer.

Med Surf open kommer också Value window. Det är en interaktiv yta som visas när mobiltelefonen är i viloläge, det tar alltså inte upp display-utrymme när användaren gör något på telefonen. Här kommer det att finnas tjänster och erbjudanden som användaren kan bläddra mellan.

– Vi har vant oss vid den här typen av reklam och jag tror inte att kunderna kommer att se det som spam, säger Håkan Dahlström.

Tanken är att reklamen som visas ska skräddarsys efter användarens önskemål och behov. Men för att det ska fungera måste användaren göra aktiva val och lämna ut information om sig själv och sina intressen. För den som inte vill göra det kommer reklamen att slumpas fram.

– Det här måste göras med väldig respekt. Vi vill inte att användaren ska uppfatta det här som något negativt. Det återstår en del att utveckla vidare, säger Håkan Dahlström.

Läs mer
Alla artiklar om mobiltelefoni – pcforalla.se/mobiltelefoni