I dag dominerar Apples Itunes Music Store marknaden för musikförsäljning på nätet, men skivbolagen verkar inte vara helt nöjda med den situationen. Universal för samtal med andra skivbolag och både Sony BMG och Warner visar intresse för att starta en konkurrent till Itunes Music Store. Det skriver nyhetsbyrån IDG News Service.

Exempelvis har skivbolagen framfört klagomål på Apples prissättning där alla låtar kostar 99 cent. Skivbolagen vill i stället ha en varierad prissättning, med olika pris för nya och gamla låtar. Dessutom tycker de att Apple behåller för stor del av försäljningsintäkterna, då företaget enligt Universal behåller 29 cent per låt såld.

Förutom att införa en varierad prissättning planerar skivbolagets butik att vara öppen för andra mp3-spelare som exempelvis Microsofts Zune. Man hoppas dessutom att tillverkarna av mp3-spelare ska köpa musikabonnemang från butiken till sina spelare, så att den som köper en ny mp3-spelare i princip kan få all musik gratis.

Det är ännu inte känt om butiken kommer att sälja musiken med kopieringsskydd. Men med tanke på att Universal sålt låtar utan drm-skydd de senaste månaderna verkar det inte helt omöjligt att vi får se en butik med låtar utan kopieringsskydd.

Läs mer
Alla artiklar om internet och webbtjänster – pcforalla.se/internet