En väst som projicerar händelserna i tv- och datorspel ska göra det möjligt att känna skott, knivhugg, slag och annat som den virtuella spelkaraktären utsätts för. Bakom projektet står en amerikansk kirurg vid namn Mark Ombrellaro.

Västen lanseras i november med ett pris på 189 dollar, cirka 1 250 kronor. Den kommer att säljas ihop med spelet Call of Duty.

– Från början var det tänkt att vara ett medicinsk hjälpmedel som skulle göra det möjligt att göra medicinska undersökningar över internet, exempelvis på fångar, gamla, folk i avlägsna samhällen och andra isolerade människor som kan vara svåra att nå, berättar Mark Ombrellaro för AFP.

Redan innan den första västen har kommit ut på marknaden är en annan på gång. Med den andra varianten är det tänkt att man ska kunna känna G-krafter och centrifugalkrafter vilket antas förhöja spelupplevelsen i flyg- och bilspel. Förhoppningen är att kunna lansera västen nästa år då man hittat några intressanta spel att paketera den med, skriver AFP.

Här finns en video som visar hur spelvästen fungerar.

Den medicinska varianten av västen är ännu mer avancerad enligt Mark Ombarello. Den gör det möjligt för läkaren att sitta framför datorn och ändå röra, trycka och klämma på patienterna och få återkoppling på vad de känner. Än så länge har inte US Food and Drug Administration godkänt produkten eftersom de vill vara säkra på att diagnostiken är tillförlitlig nog.

– I dagsläget kan du ha telefonkonferenser med patienter men du får ingen möjlighet att fysisk undersöka dem. Att kunna göra det är det sista steget i ”tele-health” (sjukvård på avstånd), förklarar Mark Ombrellaro.

Läs mer
Alla artiklar om datorspel och tv-spel