47 procent av alla vuxna amerikanska internetanvändare har använt Google för att kolla upp sig själva. Utav dessa fann 4 procent felaktigheter eller pinsamheter som de önskat att de inte funnit. Detta visar en rapport från Pew Internet and American Life Project där man ringt och talat med drygt 1600 internetanvändare. För fem år sedan var siffran bara 22 procent. Det rapporterar nyhetsbyrån AP.

Mary Madden som deltagit i forskningen är dock inte förvånad, snarare förbluffas hon av att ökningen inte var större.

– Jovisst har den fördubblats, men det finns fortfarande en stor andel internetanvändare som inte har gjort en sådan enkel sak som att skriva in sina namn i en sökmotor. Självfallet har medvetenheten ökat men frågan är om den hållit jämnt tempo med den ökade information som vi och andra lägger upp om oss på internet, säger hon.

Merparten är dock inte särskilt oroad. 60 procent anger att de inte är oroliga över mängden information om dem som kan tänkas ligga ute på webben. Samtidigt har oron kring hur personlig information kan användas ökat.

Utbildade och personer under 50 var de som i störst utsträckning hade kollat upp sig själva. Många gångar bottnade detta i att vissa företag krävde en särskild personlig karaktär, i så väl det riktiga livet som online.

Fler kollar dock upp andra

Att kolla upp andra personer, kändisar undantagna, lockade dock några fler, nämligen 53 procent. Ofta handlade det om att kolla upp någon som man tappat kontakten med men att kolla upp vänner, släktingar, kollegor och grannar var inte heller ovanligt.

En hel del hade även varit nyfikna på de som de dejtat. Detta fenomen visade sig vara vanligare hos kvinnor. I övrigt var könsfördelningen i beteendet tämligen jämn.

I många fall förefaller sökningen ha varit ganska harmlös och gjord enbart i syfte att ta reda på någons kontaktuppgifter. I en tredjedel av fallen har folk dock letat efter sådant som kan hamna i rättsliga register så som personliga bankrutter eller skilsmässor. Många har även sökt efter foton på personer.

Intressant är också att ungdomar som regel var bättre på att begränsa sin profiler på exempelvis Facebook och därmed vara mer restriktiva med vilka som får tillgång till informationen om dem, skriver AP.