Det rapporterades för några veckor sedan att skivbolagsjätten Warner Music, efter att länge ha kämpat emot, skulle börja sälja sin musik helt utan drm-skydd. Tidigare under året har skivbolagen Universal och EMI också bestämt sig för att slopa kopieringsskyddet. Och nu meddelar Sony BMG att även de börjar sälja musik utan skydd. Därmed har samtliga av de fyra skivbolagsjättarna gett vika för konsumenternas påtryckningar.

Sony släpper dock inte sin musik helt fri, utan konsumenterna kan till en början bara köpa presentkortet ”Musicpass”. Med hjälp av det kan man sedan köpa och ladda ned album som en mp3-fil, ett format utan kopieringsskydd och som fungerar på alla mp3-spelare.

– Introduktionen av Musicpass är ett viktigt steg i Sony BMG:s ständiga mål att ge fansen tillgång till musiken på nya och innovativa sätt, berättar Thomas Hesse på Sony BMG för Reuters.

Drm, som står för digital rights management, är en teknik för att förhindra piratkopiering. Skyddet innebär exempelvis att en fil bara kan kopieras ett begränsat antal gånger.