Spelet Battlefield Heroes, som kommer att släppas senare i år, är ett försök från tillverkaren Electronic Arts (EA) att ge sig in en ny marknad för annonsdrivna intäkter. Företaget har redan en gratisversion av fotbollsspelet Fifa i Sydkorea som drar in en miljon dollar i månaden för företaget.

EA:s Gerhard Florin förklarar framgången med att online-spelande skapar en stor publik för annonsörerna. Företaget hoppas att modellen med gratis spel med inbyggd reklam ska fungera på andra spel än Fifa och nu Battlefield Heroes.

Kommande Battelfield-spelet har designats för att tilltala fler människor och på så sätt också locka annonsörer. Dessutom ska spelet ha gjorts enklare att spela, med fokus på deltagande och nöje, snarare än skicklighet och strategi.

Men ingen behöver vara orolig för att spelkänslan ska störas av annonser i själva spelet.
– Det skulle inte fungera i den virtuella världen. All reklam kommer att placeras på spelets webbplats och i spelets meny, säger en av producenterna av spelet till BBC News.

Ett annat sätt som företaget ska tjäna pengar på är genom att sälja virtuella prylar i spelet som gör att spelarna kan utforma sina egna karaktärers utseende. Några vapen som förbättrar karaktärernas förmågor à la World of Warcraft, kommer inte att vara möjligt.

EA säger sig ändå inte räkna med att folk spenderar några pengar när de spelar spelet.

– Om du tittar på Korea och Asien är det här en modell som fungerar. Nätbaserade spelprodukter ökar explosionsartat där. Battlefield Heroes är första steget mot göra något liknande i väst, säger Ben Cousin, till BBC News.

Läs mer
Alla artiklar om datorspel och tv-spel.