Systembolagets sortiment kan indexeras efter många olika saker men något saknades tyckte tre ungdomar från Malmö som lanserade hemsidan billigastpabolaget.com. Deras hemsida listar Systembolagets sortiment efter alkohol per krona, det vill säga bäst investering om man frågar upphovsmännen.

Investeringsmodellen ROI, return on investment, används när gratistjänsten räknar fram bolagets bästa köp. Uträkningen baseras alltså på den alkoholprocent man får för sina pengar. Drycker med lägst ROI är mest lönsamma.

På Systembolaget är man dock allt annat än roade över sajtens utseende och logotyp som liknar Systembolagets.

– Vi accepterar självfallet inte detta varumärkesintrång och kommer att vidta lämpliga åtgärder. Våra jurister ska titta på sajten och kontakta dem som står bakom, säger Systembolagets presschef Björn Rydberg till Sydsvenska Dagbladet.

Detta skrämmer dock inte männen bakom sidan.
– Vi hade våra funderingar på att logotypen var lik, men vi är rätt nöjda med att färgerna är helt olika och att texten inuti är helt annorlunda. Men stänga ned sajten kommer vi nog inte att göra. I värsta fall får vi ändra på logotypen, säger Dick Andersson, 25, en av upphovsmännen.

Hittills uppger man att sidan har lockat cirka 1000 unika besökare. När Sydsvenskan frågar om eventuella annonsintäkter från Googleannonserna som skymtas på sidan väljer Dick Andersson att inte kommentera frågan.

Sedan tidigare finns även apk.se som tillhandahåller en liknande tjänst. Den sidan uppdaterades dock senast 3:e januari i år.