Grannens tonåring, dyra it-konsulten eller göra det själv. Småföretagarens metoder för att fixa it-support är många. En växande trend har de senaste åren varit att anlita billiga support-firmor som tar betalt per timme.

Pionjären bland dessa supportbolag är It-hantverkarna. När de startade 2004 var målet att erbjuda prisvärd it-support till småföretag. De utgick från bilden av it-teknikern som en hantverkare, och en hantverkare bör vara både enkel att anlita och kunna erbjuda ett lågt pris. Eftersom man som småföretagare ofta är ovillig att binda upp sig på stora kostnader ville It-hantverkarna dessutom att det skulle vara fritt att välja hur många timmars hjälp man vill ha. Prissättningen utgick från vad andra hantverkare tog betalt – och konceptet It-hantverkarna var fött.

Paket- och timpris
I dag erbjuder It-hantverkarna it-support för 375 kronor i timmen plus moms på 34 orter i Sverige. Målet är att finnas ”i varje by”, vilket konkret innebär 60 orter.
– Varje samhälle har ju en egen elektriker. På samma sätt vill vi att det ska finnas en it-hantverkare i varje ort, säger Göran Hjelte, It-hantverkarnas vd och en av de tre som grundade bolaget.

It-hantverkarnas konkurrenter består främst av lokala aktörer. Det finns ingen konkurrent med samma geografiska täckning, men konceptet med it-support till lågpris för småföretag finns i dag att hitta på flera håll. De flesta företag säljer paket­lösningar där du betalar för förebyggande it-arbete som säkerhet och uppdateringar av nya program­versioner. Ovanpå det kan man sedan till löpande timkostnad ringa in en it-tekniker som löser de problem som uppstår.

Korta väntetider
Ett företag som använder it-support på timme sedan snart fyra år tillbaka är Smedjan Ekonomikonsult. Totalt jobbar nio personer på företaget och vd Katarina Rybom är nöjd med lösningen.
– Fördelen är att även om vi är nio personer känns det inte som att vi skulle kunna bära en it-tekniker hos oss. Men de ­perioder det är högsäsong måste allt fungera – vi har inte tid med datorstrul. Mitt uppdrag är att serva mina kunder och det måste jag kunna fokusera på, säger Katarina Rybom.

Hennes redovisningsbyrå blev kund hos It-hantverkarna 2004. Hon hade då anlitat ett mindre företag tidigare, men var inte riktigt nöjd. Fördelen med att anlita ett större företag är, enligt Katarina Rybom, att det alltid finns en backup-person som kan rycka in om den ordinarie ­kontaktpersonen är sjuk eller har annat förhinder.
– Det har inte varit några långa väntetider någon gång.

Och att det inte är någon ­väntetid är viktigt. Allt fler småföretag är beroende av sin it-utrustning – it har blivit affärskritiskt. I Katarina Ryboms företag produceras ingenting om datorerna står stilla.
– I värsta fall står vi nio personer med armarna i kors.

Smedjan Ekonomikonsult har ett avtal om att It-hantverkarna ska sköta förebyggande it-support som att se till att rätt service pack är installerat och att virusskyddet fungerar. För det betalar Katarina Rybom omkring 800 kronor i månaden.
Utöver detta anlitar Smedjan en it-tekniker mellan 2 och 30 timmar i månaden på löpande räkning beroende på vilka behov som finns just den månaden.

Den nackdel Katarina Rybom ser med It-hantverkarna är att de fått byta kontaktperson ett par gånger.
– De program vi använder kanske inte alla konsulter har
stött på tidigare, och vi kan behöva introducera en person en gång till, säger Katarina Rybom.
– Dessutom är det ju alltid bra om man kan behålla samma kontakt, så att man lär känna varandra och lär sig hur man kommunicerar.

Göran Hjelte medger att det finns en personalomsättning på företaget, och berättar att den ökade något i fjol tack vare ­högkonjunkturen.

Webbaserad support
En av It-hantverkarnas konkurrenter är Ants, ett företag som verkar i Stockholm. Ants devis är att de erbjuder ”de bästa it-studenterna” för 375 kronor i ­timmen, samma pris som ­It-hantverkarna. Studenterna stannar normalt i två till tre år
på ­företaget, berättar marknadschefen David Samuelsson. Men man har också erfarna servicetekniker som ger support åt företag med serverlösningar.

Liksom många andra företag säljer de även sina tjänster i olika paket, till exempel virusskydd eller back-up. Ants har dessutom en särskild tidsgaranti som kostar 1 400 kronor i månaden: Betalar du den får du garanterat hjälp inom fyra timmar.

Ett annat alternativ för små­företagare med it-problem är nystartade Antz n Bees. Tjänsten är helt webbaserad och erbjuder inte, som It-hantverkarna och Ants, förebyggande support utan fokuserar helt på problemlösning: När du har ett it-problem lägger du upp en beskrivning av ­problemet på Antz n Bees ­hemsida. Där finns ett antal it-specialister registrerade, som själva kan välja om de vill ta sig an problemet. När (om) problemet löses betalar du 390 kronor exklusive moms för det, oavsett omfattning.

En smart affärsidé som är värd att prova. Även om det saknas tidsgaranti för om och när jobbet blir gjort, och även om du ändå inte kan strunta i att göra din förebyggande it-support.
– Jag brukar säga att på bilar lyser det en lampa när du behöver göra service. På datorer finns inte någon sådan lampa. Men även inom it behövs det ett förebyggande underhåll, säger Göran Hjelte.

5 FÖRETAG TILL DIN HJÄLP

It-hantverkarna, finns på 34 orter, 375 kr/tim.
Ants, Stockholm, Uppsala, Malmö och Lund, 375 kr/tim.
Antz n Bees, Webbaserat, 390 kr/ärende.
It-mokarn, Stockholm, 300-700 kr/anställd och månad.
It-fixarna, Jönköping, 395 kr/tim.
Alla priser exklusive moms.

Är du nöjd med supporten från din it-avdelning?
Det är inte längre tillåtet att rösta.