På den spelrelaterade konferensen Game Developers Conference som tidigare i år hölls i San Francisco ägnades två av fem dagar helt åt diskussioner och föreläsningar kring mobiltelefonen som spelmaskin. Problem och möjligheter stöttes och blöttes mellan industrins giganter.

Det kanske låter märkligt, de flesta av oss tänker väl snarare på pixliga stenålderslir som Snake och Tetris när just spel i mobilen nämns. Men redan nu är många enheter kapabla att pressa fram betydligt vassare saker än så. Och runt hörnet är stora saker på gång!

Så varför bryr sig världens största spelutvecklare plötsligt om detta ofta primitiva format? Svaret är, som så ofta här i livet, givetvis pengar.

Martin Lindell är informatör på bransch- och utvecklarorganet Dataspelsbranschen. Han förklarar situationen kort och effektivt för PC för Alla:

– I dag finns ungefär 2,8 miljarder mobilanvändare över hela världen. Cirka 215 miljoner av dessa spelar regelbundet spel på sina mobiltelefoner. Som en jämförelse kan jag nämna att det finns runt 280 miljoner klassiska spelkonsoler runt om i världen, berättar Martin Lindell och pekar på en tårtgraf.

Pengar och utvecklarpassion

Man behöver inte vara någon professor i raketfysik för att förstå att det finns ofantliga mängder pengar att tjäna för den som lyckas samla spelarna och fresta dem till köp. Men där det finns möjligheter finns också ofta problem. Och i just det här fallet är problemen både många och stora.

Till att börja med existerar det tusentals olika terminalmodeller. Dessa är i sin tur baserade på olika hårdvaruplattformar som fungerar och presterar olika. Vanliga spelkonsoler har givna hårdvaruspecifikationer och kodbibliotek att följa. Följer du dessa vet du med andra ord att spelet du precis tagit fram kommer att fungera för ett antal miljoner spelmaskiner. Mobilbranschen är i kontrast ett enda virrvarr av olika standarder.

Att köpa spel är också knepigt. Det svämmar över av olika butiker och betalningssätten är inte alltid självklara. Men det finns givetvis även positiva fördelar med mobiltelefonen som spelplattform. Moderna enheter innehåller allt från gps-mottagare till nätuppkoppling och inbyggda kameror. Fantasifulla utvecklare har med andra ord goda möjligheter att laborera med diverse spännande inslag på ett sätt som vanliga konsolfabrikörer bara kan drömma om.

Nokia först ut
Ett företag som redan nu hoppat på trenden och alltså lanserar en bred spelplattform för mobiltelefoner är Nokia. Den finländska mobiljätten försökte redan för några år sedan lansera en kombinerad mobiltelefon och spelkonsol – N-Gage. Den tokfloppade.

Nu har man blåst liv i varumärket. Denna gång har man dock valt att satsa på en mjukvaruplattform som passar på flera telefonmodeller, dock endast Nokia-varianter. En satsning som alltså är i helt i linje med rådande tidsanda.

– Vi insåg att användarna inte vill låsas till en specifik modell utan vill kunna välja vilken telefon de själva vill ha. Nu kan du välja en fotomobil om du gillar att fotografera eller en musikmobil om du gillar att lyssna på musik. Vilken du än väljer kan du ändå spela spel med tjänsten N-Gage, berättar Christophe Joyau, ansvarig för tjänster på Nokia Skandinavien.

Nokia går ut hårt och lanserar drygt 30 spel från flera namnkunniga utvecklare som THQ, Electronic Arts och Capcom. Grafiken är miltals från de svartgrå block som utgjorde slagfältet i Snake för tio år sedan. Ändå är det en bit kvar till de superavancerade maskiner som Sony och Nintendo i dag pumpar ut över världen.

Framtiden är ljus
Ändå är Nokias satsning viktig. Det är ingen vågad gissning att signalvärdet i praktiken blir större än den faktiska framgången. Man visar att det går att ta fram enhetliga ramar för spelutvecklarna att arbeta efter, även i en snårig djungel som mobilbranschen.

Räkna med att andra mobiltelefontillverkare kommer att ta fram egna, plattformsberoende, varianter. Då lär även motreaktionen komma som ett brev på posten – denna gång i form av en mjukvarubaserad plattform som skiter i om det står Nokia, LG eller Sony Ericsson på skalet. Omöjligt? För tekniskt komplicerat? Tja, för fyrtio år sedan landade vi på månen i en farkost som i dag tekniskt sett utklassas av din sjuårings miniräknare. Då känns det mesta väldigt möjligt eller hur?

Fakta

Nokias gamla flopp N-Gage återvänder i ny form. I skrivande stund fungerar den nedladdningsbara klienten på fem Nokia-modeller – N81, N81 8 GB, N82, N95 samt N95 8 GB. Fler kommer inom kort.

Via ett program kan du köpa spel direkt i mobilen, chatta direkt med vänner som är online, betygsätta andra spelare och skaffa dig poäng som visar hur pass aktiv och duktig du är.

En annan positiv egenskap är att samtliga spel finns tillgängliga som gratis demoversioner, fria att ladda hem. Vill du undvika trafikavgifter kan spelen tankas hem till datorn och därefter föras över till din telefon med hjälp av en kabel.

Klienten N-Gage får en rejäl tumme upp av PC för Alla, men hur står det till med spelen då? Vi har testat.

Fifa 08 (Electronic Arts)

Kategori: Sport
Att kalla det här för en bantad version av den klassiska spelserien som snurrat på våra datorer och hemkonsoler i något årtionde skulle vara ett understatement av rang. Här lattjar blockigt tillyxade spelare omkring med trasan till märkbart orealistiskt ”publikljud”. Fotboll har aldrig fungerat särskilt bra på bärbara konsoler, men här fungerar det trots allt okej. Det finns högvis med lag, dock inte ett enda från ”toppligan” Allsvenskan.

Pris: 90 kronor plus eventuell trafikavgift.
Betyg: =)

World Series Of Poker Pro Challenge (Glu Mobile)

Kategori: Dobbel
Tekniskt avskalade varianter som kortspel och pussel i Tetris-stil gör sig nästan alltid bra på bärbara konsoler. Denna officiella licens låter dig lira brallorna av den verkliga pokereliten som på halvdassigt vis förevigats, komplett med pixliga hånflin och markerstaplande. Som den verkliga förlagan farligt beroendeskapande med fördelen att du inte riskerar att förlora både villa och hustru på kuppen.

Pris: 90 kronor plus eventuell trafikavgift.
Betyg: =D

System Rush Evolution (Ideaworks 3D)
Kategori: Rymdracing
En sorts fattigmansversion på überklassiska rejvracern Wipeout som under mitten av 90-talet fick föreningen Hem & Skola att dra efter andan med sin aningen knarkiga reklam. Vi snackar alltså futuristisk racing mellan rymdfarkoster i spejsiga miljöer. Kontrollen är okej men så väl fartkänsla som, tja, känslan i stort är närmast obefintlig. En axelryckning.

Pris: 90 kronor plus eventuell trafikavgift.
Betyg: =(

Hooked On: Creatures Of The Deep (Nokia)
Kategori: Fiskesimulator
Bisarrast i det nuvarande utbudet är definitivt fiskespelet där du jagar gammelgäddor i farvattnen kring Costa Rica. Tacksamt okomplicerat (du använder en enda knapp), men förvånansvärt trevligt. En rolig detalj är tidskopplingen, är det natt i Costa Rica är det faktiskt mörkt på skärmen när du ger dig ut i båten. Som trivia kan nämnas att spelet även är det tyngsta hittills – hela 19 MB stort är spelet till skillnad mot genomsnittsspelet till N-Gage som ligger kring 2 MB.

Pris: 90 kronor plus eventuell trafikavgift.
Betyg: =)

Asphalt 3: Street Rules (Gameloft)

Kategori: Racing
Visst, det kommer inte i närheten av att ratta en riktig bensinslukare och det är både kantigt och lite halvdant spacklat. Här är dock fartkänslan helt okej (till skillnad i System Rush), motorvrålet helt okej och det ligger något oroväckande behagligt i att smälla in i konkurrenterna. Bonuspoäng för valet att låta Dick Dales surfklassiker Misirlou rulla till huvudmenyn.

Pris: 90 kronor plus eventuell trafikavgift.
Betyg: =)