På måndagsmorgonen kunde PC För Alla berätta att mobiloperatörerna säljer kunduppgifter vidare till mobilsajter. Har du surfat in på en sajt skulle du alltså kunna bli uppringd av försäljare utan att du bett om det.

– Jag visste faktiskt inte att det gick till så. Det här är något som vi kommer att titta närmare på, säger Per Bergstrand, jurist på Post- och Telestyrelsen.

Teleoperatörerna menar att du som kund godkänner att dina uppgifter säljs vidare, genom att du som kund skriver på användaravtalet när du tecknar ett abonnemang.

Men PTS, som bland annat bevakar integritets- och konsumentfrågor inom elektronisk kommunikation, ställer sig frågande till teleoperatörernas tolkning av begreppet samtycke.

Luddig formulering
I Telias avtal står bland annat att ”om det behövs för att tillhandahålla tjänsten lämnas kunduppgifter och trafikuppgifter ut till Telias samarbetspartners”. Men enligt PTS är det tveksamt om en så luddig formulering ger operatörerna rätt att sälja ditt nummer.

– Poängen med samtycke är att parten som samtycker skall vara informerad om vad denne samtycker till. Nu verkar det som att risken tvärtom är stor att kunden inte alls är medveten om detta, säger Per Bergstrand.

PTS ska nu granska avtalen och göra en bedömning om de rent juridiskt är rätt utformade.

"Detta är allvarligt"
– Vi ser allvarligt på det här. Det kan absolut innebära ett integritetsproblem att ens uppgifter säljs till olika företag utan att ett uttryckligt samtycke till denna försäljning finns.

Samma klausul finns även i avtalen för mobilt bredband. Även om man inte surfar från en vanlig mobiltelefon är abonnemanget kopplat till personliga uppgifter som kan komma att lämnas ut.

– Jag vet inte vilka uppgifter andra människor kan komma åt när man surfar med mobilt bredband men det är något som vi också måste få klarhet i, säger Per Bergstrand.

Läs mer
Alla artiklar om mobil teknik