Bildbyråer som Getty Images, Associated Press eller svenska Pressens Bild säljer traditionellt sett foton på nyhetshändelser, kändisar, sportevenemang, platser, djur, med mera. De agerar som mellanhand och mäklare mellan fotografer och tidningar, webbplatser, reklambyråer och andra företag.

För att ha någon chans att lyckas som fotograf denna väg krävs erfarenhet, gott rykte eller att du alltid råkar vara på plats där det händer.
På internet har emellertid på senare år växt fram en uppsjö av så kallade "microstock-bildbyråer", som låter dig som inte redan är professionell fotograf sälja dina bilder.

Ser man till inkomst per bild är det rena struntsummorna, kanske bara ett par kronor. Men har du tur kan dina foton komma att säljas om och om igen, varje vecka i många år. Då handlar det inte längre om småpengar...

Tjänar miljoner
Danske Yuri Arcurs var redan utbildad fotograf, men hade gjort om sitt yrke till sin hobby för att i stället plugga till psykolog då han upptäckte att hobbyn verkade kunna generera pengar.

Yuri började ladda upp bilder på microstocksajter 2004, två år senare arbetade han även åt traditionella bildbyråer, och idag har han två anställda, ett stall med frilansare och miljoner i kassan. Omkring 80 procent av hans intäkter kommer från microstock och 20 procent från vanliga bildbyråer.

Men vägen dit är inte lätt, och de flesta ger upp, berättar Yuri Arcurs för PC För Alla.
– De flesta fotografer har alldeles för höga tankar om sig själva. Microstocksajterna är inte som Flickr där alla rosar alla, kritiken är hård och kan komma som en chock. Att lägga så mycket energi på bilder som sedan ger små enskilda intäkter gör att kanske så många som 80 procent ger upp. Men det ska man inte göra!

Nästa sida: Här är sajterna där du säljer dina foton – och Yuris 8 bästa tips.