Enligt ett pressmeddelande från Konsumentverket ska bredbandsleverantören Bahnhof dras inför Marknadsdomstolen. KO menar att det är orimligt att Bahnhof kan höja priserna under en löpande avtalsperiod om företagets kostnader ökar för att tillhandahålla sina tjänster.

Enligt Bahnhofs prisjusteringsklausul kan priset på bredbandsuppkoppling ändras om de drabbas av oförutsedda kostnadsökningar beroende av myndigheters beslut, nya eller ändrade lagar eller höjda priser från underleverantörer och nätägare.

KO anser däremot att Bahnhof inte preciserat sig tillräckligt utan anser sig kunna höja godtyckligt.
– Höjda priser, eller för den delen sänkta priser, från underleverantörer eller nätägare kan inte gärna anses utgöra Force Majeure. Snarare borde det vara tämligen ordinärt att dessa priser ändras, skriver Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson i pressmeddelandet.

Bahnhofs vd Jon Karlung menar att KO:s krav är orimliga.
– Vi har inte höjt några priser, säger han med eftertryck. Däremot har vi en klausul där vi förbehåller oss rätten att höja priserna om våra underleverantörer skulle göra det. Vem som helst kan gå in på Post & Telestyrelsens sajt www.telepriskollen.se, jämföra olika leverantörer och se att vi knappast är dyrast, tvärtom är vi bland de prisledande inom öppna nät.

I de öppna statsnäten tävlar flera leverantörer om att sälja kapacitet till slutkunderna, en modell som enligt Karlung leder till lägsta möjliga pris för konsumenten.

– Vi kan ta ett konkret exempel: I Hammarby Sjöstad i Stockholm tar vi 149 kronor för 10 megabits uppkoppling till kund. Till nätägaren betalar vi i detta fall 124 kronor, och vår marginal på 25 kronor ska täcka drift, support, kundtjänst och så vidare. Om den lokala ägaren höjer priset förbehåller vi oss rätten att också göra det. Läser du vårt avtal ser du också att om vi skulle tvingas höja priset så har kunden också rätt att säga upp abonnemanget med omedelbar verkan.

När ska detta upp i marknadsdomstolen och hur kommer ni att agera?
– Det har jag ingen aning om. KO har inte ens kontaktat oss, utan bara skickat ut ett pressmeddelande. Det verkar faktiskt som om det är en enskild jurist på KO som inte satt sig in i fallet, deras utlåtande låter som om vi skulle operera inom ett slutet nät där kunden inte har valmöjligheter.