Att övervaka alla telefonsamtal, internetuppkopplingar och mejlkonversationer är en kostsam uppgift. Enligt branschorganisationen IT & Telekomföretagen slutar notan på över en miljard kronor i engångskostnader och 364 miljoner kronor i årliga kostnader.
– Eftersom operatörerna redan har så små marginaler tror vi att det här är kostnader som kunderna får betala, säger Nils Weidstam som är näringspolitisk expert inom organisationen.

Utslaget per hushåll betyder det 253 kronor i engångskostnad och 81 kronor per år. Och för den som har såväl mobiltelefon, fast telefon och internet tredubblas siffrorna. Engångskostnaden blir 759 kronor och årskostnaden 243 kronor.

– Och vi är många som har ännu fler abonnemang. I mitt hushåll har vi exempelvis 12 olika telefon- och internetabonnemang, säger Nils Weidstam.

Men IT & Telekomföretagen räknar inte bara med höga kostnader. Nils Weidstam tror även att det leder till sämre konkurrens. Riksdagens utredare föreslår att operatörerna ska tvingas lämna ut uppgifterna omedelbart, dygnet runt. Det här är inga problem för stora företag som Telia och Tele2, men för mindre operatörer krävs en ny 24-­timmarsbemanning.

– Risken är stor att många företag inte klarar av det och slås ut, säger Nils Weidstam.

Att det är branschen, och därmed kunderna, som ska betala övervakningen upprör IT & Telekomföretagen.
De tycker i stället att staten ska stå för kostnaderna, precis som för annan brottbekämpning.
– Samhället kräver ju inte att Volvo ska skänka bort gratis polisbilar, säger Nils Weidstam.

Engångskostnad:
1 140 miljoner kronor (253 kronor per hushåll).
Årlig kostnad: 364 miljoner kronor (81 kronor per hushåll).
Läs mer på pcforalla.se/extra