HP Mini 1000 Vivienne Tam. HP:s dator som marknadsförs mot kvinnor. 

Kvinnor i alla åldrar stod och frös på Kungsgatan i Stockholm utanför Computer City den 19 mars i år. Det var datorn HP Mini 1000 Vivienne Tam som släpptes till försäljning, något som firades med en exklusiv kväll endast för tjejer.

150 kvinnor var anmälda till kvällen, som bjöd på bubbel, snittar, smyckesförsäljning och trendföreläsning av tidningen Chics chefredaktör Charlotta Flinkenberg.


Sara Widman från Computer City, menar att tjejer automatiskt dras till färgen rosa.

Kvällens budskap var att kvinnor ställer andra krav på sin dator. Den ska matcha den personliga stil, vara snygg och användbar. Det har gjort avtryck i marknadsföringen och produktframtagningen riktad till kvinnor. Enligt Computer Citys presstaleskvinna Sara Widman har undersökningar gjorts på vad kvinnor tycker är viktigt när de ska köpa en dator.

– Kvinnor vill veta hur man kan använda datorn i vardagen. När vi vänder oss till kvinnor säger vi nätverk istället för wlan och hur stora bilder man kan skriva ut istället för megapixlar.

Varför är teknik som riktas till tjejer ofta rosa, röd eller lila?
– Vem gillar inte de färgerna? Tjejer dras automatiskt till rosa. Vi tycker det är viktigt att ta fram produkter som folk vill ha. Vi har sett en ökad efterfrågan på trender och design hos kvinnor.

Hur det är med killarnas sug efter design vet man inte, någon sådan undersökning har inte Computer City gjort. Om varför det inte finns någon "killdator" säger Sara Widman så här:
– Alla andra datorer är ju killdatorer.

Men kvinnor vill ändå ha mer än bara yta. Det har HP och Computer City kommit fram till.
– Det räcker inte med att den bara är rosa, den måste vara bra också. Det viktigaste är vad datorn klarar av, säger Sara Widman.


Jenny Kristiansson från HP säger att kvinnor tittar lika mycket på en dators design, som de tittar på prestanda.

På plats på tjejkvällen fanns även Jenny Kristiansson från HP:s marknadsavdelning som berättade om datorn, som är designad efter modedesigner Vivienne Tams vårkollektion China Chic, med ett mönster av kinesiska pioner.
– Kvinnor dominerar i de sociala medierna och är den drivande kraften på internet med bloggar och chattar. De ställer andra krav än vilken prestanda en dator har. För kvinnor är mode och design lika viktigt. HP har satt kvinnor i fokus och skapat en dator som är bra för att blogga, chatta, ha musik och maila på.

Hon menar också att män tittar på pris och prestanda, medan kvinnor i större utsträckning tittar på på smak och stil. Hon ser även att behovet av att datorn ska vara liten och lätt att bära med sig har ökat.
– Att den är rosa eller röd är inget vi har valt, det är Vivienne Tam som har låtit den inspireras av sin vårkollektion som går i de färgerna.


Charlotta Flinkenberg från Chic.

Chics Charlotta Flinkenberg menar att datorn är ett klart ”fashion statement”.
– Den väcker beundran och det är kul att den är röd och annorlunda. Så många datorer är i rosa metallic, det känns som ”been there,done that”. Jag är för gammal för det.