Sony Ericsson K770, Touch of pink.

”Vi har inte tänkt i könsrollskonserverande banor”

Erik Hörnfeldt, pressansvarig på Tre:
– Vi har valt att pusha rosa mobiler, några kanske tycker det är klyschigt men sanningen är att när vi först började med en lila mobil så visade det sig att det var flera kvinnor som köpte den. Vi använder oss av samma kanaler som när man marknadsför mode, som modetidningar och modebloggare, säger Erik Hörnfeldt, informationschef på Tre.

– En mobil är mer än modeaccessoar idag än en teknikpryl, lika nödvändig som handväskan. Den trista sanningen är att mobiltillverkarna har gjort rosa mobiler och de säljer. Det har fallit väldigt väl ut för oss att marknadsföra dem som tjejmobiler, säger han.

Varför har ni ingen ”killmobil”?
– Man kanske borde göra en superkillmobil i kamoflagemönster. Men förut var alla mobiler killmobiler, de gjordes av killar och marknadsfördes av killar för killar. Teknik har alltid haft fokus på en manlig målgrupp och jag tycker att det är roligt att det ändrats.

Är det inte en väldigt stereotyp bild ni förmedlar?
– Ja kanske det, men det funkar. Skälet till att stereotyper är stereotyper är just för att de fungerar. Kvinnor vill ha mer estetiskt tilltalande produkter.

Tycker du inte att er marknadsföring konserverar könsroller?
– Lite tråkigt att det uppfattas så. Det är inte vår avsikt att göra någon ledsen. Vi har inte tänkt i banorna att det skulle vara könsrollskonserverande. Alla som jobbar på marknadsavdelningen här förutom en är kvinnor, så det är inte så att det sitter en massa gubbar som bestämmer att nu ska vi sälja rosa mobiler.


 

”Hela sortimentet vänder sig till båda könen” 

Canons kompaktkamera Powershot E1 som lanserades förra året är "skapad av kvinnor för kvinnor". Och ja, den finns i rosa. På frågan varför, svarar Helen Iwefors, pr-ansvarig på Canon, att den även finns i vitt och turkost. 
När konceptet presenterades internt enades man om att kameran passade bäst för den kvinnliga målgruppen. Totalt har 15 kvinnor varit involverade i processen. Projektgruppen har bland annat varit delaktiga i valet av färger, designen, avtryckarknappens placering (som sitter på ett annorlunda sett anpassat för kvinnor) förpackningen, start-ljudet och lcd-skärmens utseende.

Varför är teknik som riktas till tjejer alltid rosa? 
– Jag håller inte med om detta eftersom vi har kameror i flertalet färger, alltifrån guld, svart, rött, turkost, blått, grått.

Varför finns ingen så kallad "killkamera? 
– Vår kamera skapades av ett kvinnligt designteam, därför är PowerShot E1 en kamera som vi kallar för tjejkamera. Hela vårt produktsortiment riktar sig till både män och kvinnor, vi gör inga avgränsningar. Det är våra kunder som sedan avgör vilka funktioner och design man helst föredrar.

Har marknaden inte fått nog av rosa prylar till tjejer? 

– Vi följer ständigt hur försäljningen per kameramodell går och kan bara konstatera att rosa just nu faller väldigt många i smaken, färger överlag säljer väldigt bra. Vi tror att konsumenter har ett behov av individualisering och det behovet vill vi tillfredställa.

Trots att Helen Iwefors menar att de rosa kamerorna säljer bra ser hon även att det är väldigt många kvinnor som föredrar den svarta modellen IXUS 980 IS.


”Vi kan inte spränga några könsbarriärer”

Den rosa spelkonsolen My life riktar sig till flickor i åldrarna 6-12. Den ska hjälpa tjejer att hålla reda på sina liv med almanacka, adressregister och dagbok. Tjejerna skapar sin egen värld och strävar efter att bli den person de drömmer om att vara. Men småflickorna måste passa sig, gör de fel så kommer assistenten Charlie att banna.

Leksaksföretaget Leksam har marknadsfört My life och företagets vd Torgny Skoglösa berättar hur de tänkt i sin marknadsföring av den rosa prylen.

– Leksaker speglar verkligheten och barn gör det vi gör. Vi brottas med det här varje gång vi ska göra våra kataloger till exempel. Vi har en bild på en pojke som dammsuger men vi spränger inte några könsbarriärer för det. Vi ser att föräldrar som köper leksakerna tyvärr väljer väldigt slentrianmässigt efter kön, en bil till en pojke och en docka till en tjej. Att ha en pojke i prinsesskläder på bild, den jämställdheten är vi inte mogna för än, tror jag.

Vad kan ni göra för att få fram mer könsneutrala prylar?
– De flesta av våra produkter utvecklas i länder som har ett än mer stereotypt könstänkande än vad vi har i Sverige. Så länge som det ser ut som det gör är det svårt för oss att ändra på något. Men vi ser att det faktiskt är väldigt många tjejer som spelar pc-spel.

Varför jämt rosa?
– Alla flickrum är rosa. Vart det kommer ifrån vet jag inte.