PC för Alla har tidigare skrivit om sajten Telexperten.se som har struntat att leverera mobiltelefoner till sina kunder efter att de har fått betalt. Sedan dess har flera upprörda kunder hört av sig och varit med om samma sak.

En man berättar för PC för Alla att han köpt mobiltelefoner för 60 000 kronor till sitt företag och kommer att lämna in en polisanmälan mot Telexperten i morgon.

Mannen som står bakom Telexperten kommer från Danmark och finns inte på den adress i Ystad där han har registrerat företaget. Han har gått under jorden och svarar varken på mejl eller telefon.

Pris-och recensionssajten Pricerunner har tagit bort Telexperten i sina listningar. Efter många dåliga recensioner och oförmåga att få kontakt med ägaren till företaget satte de först upp ett varningstecken i listningarna.

– Vi valde att göra så för att kunna dela med oss av informationen till våra användare. Vi tyckte det var bättre än att ta bort sajten helt och hållet till en början, säger Stefan Karlsson, pr-ansvarig på Pricerunner.


Var är du? På Telexpertens egen sajt uppmanas ägaren att göra sig till känna.

Sedan Telexpertens e-butiksleverantör E-butik.se stängde av köpfunktionen tog Pricerunner bort företaget ur sina listningar.

– Det här har tagit extremt mycket tid, men det känns viktigt för oss. Det har varit mycket sådant här den senaste tiden, säger Stefan Karlsson.

E-butiksleverantören E-butik.se stängde köpfunktionen efter PC för allas artikel om Telexperten.

– När de började få dåliga recensioner var vi i kontakt med dem och de förklarade att de haft problem eftersom de växt så fort. Men efter det har vi inte fått kontakt med dem och valde därför att stänga av köpfunktionen så att inga fler kunder ska bli lurade, säger Daniel Lindström, kundserviceansvarig på E-butik.se.

Trygg E-handel inte säker märkning
E-butik.se gör i dag kreditupplysningar som enda sätt att kontrollera vem som får starta en e-butik och genom att hålla personlig kontakt med sina kunder. Men de planerar att starta en certifiering för sina e-butikskunder.

– De trygg e-handelsmärkningar som finns i dag är rätt tandlösa, de går att skylta med trots att företaget sålts vidare och bytt ägare. I vår certifiering ska vi kunna komma i kontakt med alla som handlat i e-butiken, säger Daniel Lindström.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har fått in tre anmälningar mot företaget, varav den sista kom in i dag. ARN har inte heller kunnat komma i kontakt med Telexperten.

Deras råd till lurade kunder är att först och främst vända sig till kommunens konsumentrådgivare, sedan till polisen för att göra en anmälan om man misstänker att det föreligger något brottsligt.

– Eftersom våra beslut inte är tvingande så är det inte säkert att man kan få tillbaka sina pengar. Man får vända sig till tingsrätten för att få ett tvingande beslut, säger Helen Eriksson, informatör på ARN.


Eftersökt. På Telexpertens sajt finns ett frustrerat medddelande från en före detta anställd.

Telexpertens sajt har även blivit ändrad av en före detta anställd på företaget. Under Kontakt på sajten har numret till kundtjänsten blivit ändrat och den upprörde personen skriver om sina egna problem med att försöka nå Telexperten.



Har du beställt något från Telexperten, men inte fått din vara? Vad göra nu?
PC för Allas konsumentredaktör Martin Appel hjälper dig med dina konsumenträttsliga frågor i vårt supportforum.

Har du köpt något hos Telexperten?
Det är inte längre tillåtet att rösta.