Lennart Torstensson blev nyfiken på företaget Zemgos reklam ”Vinn en Ipod” och lämnade sitt mobilnummer. Direkt kom ett sms om att han skulle börja spela spel. Genom att han öppnade det smset ”godkände” han ovetandes en prenumeration på Zemgos speltjänster.

– Jag förstod aldrig hur man skulle spela. Sedan kom det sms varannan dag och på min mobil måste man öppna dem för att kunna radera dem.

Sammanlagt mottog Lennart Torstensson 15 sms av Zemgo med olika uppmaningar att börja spela spel för att vinna olika priser.

– Jag bara raderade dem och tänkte att de slutar väl snart.

Det tog slut häromdagen när han fick två sms – ett från hans operatör Telia som berättade att saldot var slut på kontantkortet trots att han precis laddat på nya pengar och ett från Zemgo där det stod att det var hans sista chans att börja spela.

Lennart Torstensson vände sig då till Telias kundsupport som kände väl till Zemgo. Där fick han veta att varje sms han öppnat kostade honom 15 kronor.

– Det framgick inte klart och tydligt att eller hur mycket pengar de skulle dra via sms:en. Det stod bara att jag skulle spela för att vinna en Ipod. Det är rent bedrägeri.

Han har försökt nå Zemgos kundtjänst via telefon och mail utan resultat.
– Jag fick lämna mitt mobilnummer på nytt och så skulle de ringa upp. Jag har inte hört ett knyst.

Många arga
På forumet Flashback har flera arga kunder blivit lurade av Zemgo, ingen av dessa har förstått att de får betala för att motta sms. Företaget Zed, som PC för Alla skrev om för ett halvår sedan har ett liknande sätt att knyta till sig kunder som ovetandes betalar för tjänster de inte bett om.

Zemgo, som lockar kunder med att spela på mobilen för att vinna fina priser, finns över hela världen. Kundtjänsten är bristfällig. När PC för Alla ringer kopplas samtalet utomlands till en engelsktalande operatör som inte kunde svara på några frågor angående företaget.

Bristande prisinformation, otillbörliga avtalsvillkor och marknadsföring, menar Konsumentverket att dessa företag står för.

– Dessa tävlingar hittar man ofta i reklambanners på internet och deras utformande är ofta så att man inte förstår att de rör sig om abonnemang och vad det kostar. Prisinformation ska vara korrekt och tydliga och avgifter ska anges särskilt, där har det brustit direkt, säger Marek Anderssson, jurist på Konsumentverket.

Det ska även framgå tydligt hur man blir av med abonnemanget, vilket det enligt Lennart Torstensson inte gjorde.

"Operatörerna kan vara medskyldiga"
Marek Anderssons råd till konsumenter som råkar ut för dessa sms-utskick är tydliga. Få stopp på det så fort som möjligt. Bestrid sedan till företaget med kopia till din operatör. Det går även att anmäla till Konsumentombudsmannen, Konsumentverket eller Etiska rådet för betalteletjänster.

– Problemet i många fall med de här företagen är att de finns i andra länder och är svåra för kunderna att få tag på. Vi kan skicka anmälan till Konsumentverkets motsvarande myndighet i det landet där företaget är baserat, säger Marek Andersson.

Konsumentverket håller just nu på att utreda ansvarsfrågan i de här fallen med sms-utskick från företag. De tittar på om operatören, i detta fall, Telia, har ett visst ansvar eftersom de möjliggör tjänsten och tar betalt av företagen.

– Även operatörerna tjänar pengar på det här eftersom de tar provision på smsen. De kan anses medskyldiga och man bör även vända sig till sin operatör, säger Marek Andersson, jurist på Konsumentverket.

Har du fått sms du vill slippa från Zemgo? Smsa STOPP tilll 72572.