Ska vi leka skivbolag och pirater? Ja, striden mellan branschen och fildelarna påminner mycket om barn i sandlådan. Den nådde sitt klimax under Pirate Bay-rättegången, men fortsätter att riva upp känslor – och har till och med flyttat in i politikens finrum.

Själv har jag svårt att känna sympati med någon av parterna.

På den ena sidan har vi en bransch som i tio år vägrat anpassa sig till den nya tekniken och som går till domstol i stället för att ge kunderna vettiga tjänster till vettiga priser.

På den andra har vi ett grabbgäng som kom på den geniala idén att tjäna pengar på att sprida tjuvgods – och som kamouflerar det bakom en lika diffus som obegriplig piratideologi.

Om något konstruktivt ska hända får vi nog titta utanför sandlådan, och här finns det hoppfulla tecken. Massvis av människor tar fram konstruktiva lösningar som både är lagliga och smidiga, och det är bland dem som vi hittar piratkrigets verkliga hjältar. Här är fem av dem:

Spotify. Svenska Spotify har lyckats med något som ingen annan har klarat av. De erbjuder en tjänst där vi kan lyssna på hur mycket musik vi vill – lagligt och gratis. Eftersom all musik ligger på en central server går det enkelt att dela musik med andra. En länk är allt som behövs.
Gratisversionen är reklamfinansierad, men det går att betala för att slippa avbrotten. Själv är jag helsåld – och de flesta som börjar köra Spotify får samma aha-upplevelse.

Cdon. Förra året tog den svenska nätbutiken Cdon ett viktigt beslut. De slutade sälja kopieringsskyddade låtar. Nu levereras alla digitala låtar som mp3-filer, och vi slipper allt krångel.

Visst är det fortfarande löjligt dyrt att köpa musik digitalt. Men Cdons beslut att kasta kopieringsskyddet i papperskorgen är en bra början.

Elib. Ljudboksföretaget Elib insåg tidigt det vansinniga i att kopieringsskydda ljud, och valde att sälja ljudböckerna som vanliga mp3-filer. Deras lösning var i stället en osynlig, ohörbar ”vattenstämpel” som gör att det går att se vem som sprider en ljudbok. En betydligt mer konsumentvänlig lösning.

Myspace. Det finns inget som tvingar varken artister eller konsumenter att använda skivbolagens tjänster. Via internet kan de mötas utan mellanhänder. På exempelvis Myspace kan alla lägga ut sin musik – och alla kan lyssna. Den sköna nya värld som piraterna förespråkar finns med andra ord redan. Att en ideologiskt övertygad pirat inte helt väljer att bojkotta den så förhatliga kommersiella musiken har jag ärligt talat svårt att förstå.

Film2home. Okej. Den svenska nätbutiken Film2home är långt ifrån optimal. Den är krånglig att använda, filmerna är dyra – och utbudet är löjligt litet. Men som embryo är det ändå ganska lovande. Till skillnad från många konkurrenter erbjuder Film2home både uthyrning och försäljning. Du väljer alltså om du vill kunna titta på filmen under 24 timmar eller om du vill betala lite mer för att ladda hem filmen till din egen hårddisk.