När du skaffar en gps tror du att du aldrig mer ska köra fel eller gå vilse. Men du tror fel. Ett ständigt förändrat vägnät kräver lika ständiga uppdateringar av kartorna och luriga abonnemang kräver dig på oväntade avgifter för gps i mobilen. Det är lätt att känna sig lurad.

PC för Alla-läsaren Björn Hedenius i Järna beskriver sin frustration så här:
– Gamla trick inom marknadsföring är uppenbarligen fortfarande gångbara. Jag tänker på klassikern med de billiga fotogenlamporna som gjorde att folk glatt handlade utan att vara medvetna om att tillverkaren också kontrollerade försäljningen av fotogen, och det priset var generöst tilltaget ur tillverkarens synvinkel. Jag tycker mig känna igen principen när det gäller dagens gps och försäljningen av kartuppdateringar.

Kostnaden för att uppdatera kartorna varierar stort beroende på vilket märke eller vilken typ av gps du har. Oavsett vad du väljer kommer du inte undan uppdateringen av kartorna och dess utgifter. Vägnätet är i ständig förändring med nya rondeller, avtagsvägar och tunnlar.

Prenumerera på kartorna
Hur ofta du måste uppdatera kartorna, beror så klart på hur mycket du använder din gps. För den som kör mycket med gps rekommenderar tillverkarna en prenumerationstjänst där du får en ny karta varje kvartal och på det sättet alltid har de senaste kartorna med dig i bilen. Med en sådan prenumeration sker uppdateringen av sig själv, och du behöver inte komma ihåg att köpa en ny karta.

– Rent generellt visar vår statistik att vägnätet förändras med cirka 15 procent per år, vilket gör kartorna till en färskvara, säger Niklas Casserstedt på Tomtom som är en av de största leverantörerna av navigationslösningar.

En prenumerationstjänst är dock inte gratis. Priserna varierar från 500-lappen upp till 3 000 kronor per år.

För bilister som använder sin navigator mer sällan rekommenderar Niklas Casserstedt att kartan uppgraderas minst en gång per år. En sådan uppdatering kostar hos de flesta tillverkare mellan 600 och 1 000 kronor. Då måste du som sagt själv komma ihåg att uppdatera.

– Som konsument vet du oftast att en karta har uppdaterats då du märker att nytillkomna vägar visas på kartan, eller så tar du reda på uppdateringsintervallen, säger Cecilia Bratt på Wayfinder.

Måste förlängas
Väljer du att använda en mobiltelefon med inbyggd gps, ställs du inför ett annat problem. I mobilen är det nämligen vanligt att vägvisningen kostar pengar. När du köper din gps-mobil ingår det ofta navigering i några månader, men sedan slutar den att fungera om du inte förlänger abonnemanget. Köpare av populära Nokia 6210 Navigator har exempelvis tillgång till röstguidningen i sex månader och krävs sedan på nästan 700 kronor per år för att kunna fortsätta använda mobil-gps:en fullt ut.

Sony Ericsson har ett liknande system. Företaget lanserade flera modeller med inbyggd gps under 2008, alla med gratis gps-program från Wayfinder. Men bara under tre månader – sedan kostar tjänsten närmare 600 kronor för ett år. Vill du inte betala blir du utan Wayfinder och hänvisas till Google Maps som är en mindre avancerad gratistjänst på internet.

Utan röststyrd navigering försvinner väldigt mycket av vitsen med en gps. Även om du kan se var du befinner dig på kartan får du ingen som helst vägledning om hur du ska ta dig vidare till resmålet.
Villkoren för mobiltelefonerna med inbyggd gps blir alltmer intressanta, i takt med att de blir vanligare. Med ett uppdaterat program står mobilerna sig bra i en jämförelse med de lite större navigatorerna, då de använder samma kartdatabaser.

Den största nackdelen, förutom att skärmen av naturliga skäl blir mycket mindre, är avsaknaden av aktuell trafikinformation. Mobilen saknar nämligen mottagare för tmc (traffic message channel). Mobiltelefonerna får i stället snällt hämta trafikupplysningar via vanlig dataöverföring (med gprs-teknik), om program-leverantören ens har en sådan tjänst.

Fel hastighet
Inte ens med uppdaterade (och betalda) kartor kan du emellertid vara säker på att din gps leder dig rätt. En uppdaterad karta behöver tyvärr inte vara detsamma som en aktuell karta.
Björn Hedenius hade precis uppdaterat sin gps-karta men upptäckte ändå flera fel, bland annat om hastighetsbegränsningar, på en resa längs E4:an mellan Södertälje och Härnösand.

– Felaktig information är faktiskt värre än ingen information alls och som konsument har jag ju ingen möjlighet att veta hur tillförlitlig kartan är när jag köper en uppdatering, säger Björn Hedenius.
När han kontaktade gps-tillverkaren fick han svaret att ändringarna inte hunnit komma med i uppdateringen eller missats av någon av de ”hundratals personer som kör igenom Europa och analyserar satellitbilder”.

– Det låter som rena stenåldern att de har kontrollanter som åker runt i bil. Vägverket har ju en databas med information om hastighetsbegränsningar och ändringar i vägnät och liknande. Det borde väl gå att hitta ett vettigt sätt att överföra informationen till gps:erna, säger Björn Hedenius.

Fakta om gps-tillverkarnas karttjänster (pdf):

Fakta

Gps. Global positioning system. System för navigering med hjälp av information från satelliter. Ofta avses dock själva gps-mottagaren, alltså prylen som du använder för att navigera.

Gprs. General packet radio services. Plattform för mobila datatjänster i gsm-nätverk (alltså det vanliga mobilnätet). Kan sända information till exempelvis mobiltelefoner.

Poi. Point of interest. Förinställda koordinater för exempelvis turistattraktioner, restauranger och bensinstationer.
sd. Secure digital. Vanligt minneskort i gps:er. På kortet kan kartorna lagras, om de inte lagras direkt i gps:en.

Tmc. Traffic message channel. Snabb information om vägarbeten och olyckor. Informationen dyker upp på skärmen.

Topografiska kartor. Visar inte bara hur omgivningarna ser ut och var du befinner dig, utan också hur högt över vattnet du är. Praktiskt i frilufts- och träningssammanhang. Små förändringar, behöver inte uppdateras på samma sätt som andra kartor.