Enligt studien som är genomförd av det amerikanska rekryteringsföretaget Robert Half Technology börjar amerikanska företag att se allt allvarligare på användandet av sociala medier såsom Facebook och Twitter.

Studien visar att 19 procent av de amerikanska företagen låter sina anställda använda sociala medier om de används i företagets tjänst. 16 procent av företagen tillåter de anställda att använda tjänsterna för begränsat privat bruk.

Endast tio procent av de 1 400 teknikcheferna som intervjuades för studien tillåter obegränsad tillgång till sociala medier bland sina anställda.

- Sociala medier tar de anställdas uppmärksamhet från viktigare saker, så det är förståeligt att vissa företag begränsar tillgången till dessa, säger Dave Wilmer, vd på Robert Half Technology.

En annan studie som utfördes i fjol visar att sociala medier kan vara skadliga för ett företags produktivitet. Studien som genomfördes av analysföretaget Nucleus Research visade att ett företags produktivitet minkar med 1,5 procent om de anställda får obehindrad tillgång till Facebook på arbetsplatsen.

Studien från Nucleus Research visade att 77 procent av de som har ett konto på Facebook använder det på arbetstid. 87 procent uppgav att deras användande av Facebook inte hade någon relation till deras arbetsuppgifter.

IDG News

Brukar du använda Facebook på arbetstid?
Det är inte längre tillåtet att rösta.