Igår tecknade filmtjänsten Voddler avtal med Disney och Paramount. Senare idag förväntas Voddlers samarbetspartner Bredbandsbolaget skicka ut ett pressmeddelande där de bjuder in alla sina kunder att använda tjänsten. Någon inbjudan direkt riktat mot Bredbandsbolagets kunder går dock inte ut:

- Det återstår att se om vi går ut med ett mejlutskick till alla våra kunder, berättar Bredbandsbolagets vd Georgi Ganev för PC för Alla, men påpekar att det finns ”invites” till alla.

-Som kund hos Bredbandsbolaget är det bara att gå in på hemsidan, logga in sig och anmäla sig för att få en inbjudan till Voddlertjänsten.

Potentiellt har alltså filmtjänsten, som har kallats för ”ett Spotify för filmer” nu alla Bredbandsbolagets 500 000 kunder som användare, något som onekligen kommer att sätta videotjänsten på prov.

- Tjänsten är redo för anstormningen, menar Georgi Ganev, men medger samtidigt att denna breda lanseringen kommer att innebära stora utmaningar.

Voddlerklienten och utbudet är under ständig utveckling och enligt uppgifter till Dagens Nyheter erbjuds nu en katalog med runt 1000 filmer. Tv-serier är fortfarande bara ett menyval i klientprogrammet, och det återstår att se när detta innehåll kommer att erbjudas.

PC för Alla har betatestat Voddler en längre tid och kan konstatera att tjänsten är långt ifrån stabil. Frågan är hur den kommer att klara en ”anstormning” av nya kunder. Och kommer det att bli en anstormning?

- Vi har gjort undersökningar bland våra kunder långt innan både Spotify och Voddler fanns som alternativ. Då ville hela 40 procent ha en sådan här tjänst, berättar Georgi Ganev.

- Det är svårt att säga exakt hur många som kommer att använda tjänsten, men vi tror på hundratusentals användare.