När det dyker upp negativ kritik riktad mot ditt företag på nätet gäller det att vara beredd. Pontus Jeppsson som är ansvarig för Eforum ger dig här fem saker som hjälper dig att vända kritiken till något positivt. 

  • Svara snabbt
    Att svara medan kritiken är aktuell är viktigt. Det visar att du och ditt företag engagerar sig. Ett snabbt svar kan också stoppa diskussionen innan den sprider sig. 
  • Svara sakligt
    Personangrepp eller ilskna svar är aldrig bra, även om personen i fråga försöker smutskasta ditt företag. Blanda inte in känslor, utan svara sakligt och med fakta. 
  • Alla lyssnar
    När du skriver på exempelvis ett forum är det viktigt att tänka på att du inte bara svarar på en persons kritik – det du skriver kan läsas av alla andra i forumet också. Detta kan du använda till din fördel, genom att skriva resonerande och sakligt, vilket ger en bra bild av ditt företag för alla medlemmarna. 
  • Lämna locket hemma
    Att inte svara någonting, "lägga locket på", är oftast ett dåligt sätt att bemöta kritik. Genom att visa att du lyssnar kommer folk att se dig som en seriös företagare. 
  • Censurera inte
    Att ringa till forum- och sajtägare för att få dessa att plocka bort inlägg som framställer ditt företag i dålig dager är ofta inte bara bortkastad tid – det kan även ha motsatt effekt. Censur kan nämligen göra så att personen som kritiserat dig blir ännu argare, vilket i sin tur kan leda till fler hatiska inlägg.