Att sitta en hel dag framför en dator är inte en naturlig aktivitet för våra kroppar. Vi är födda till jägare vilket innebär långt mer fysiska aktiviteter än att jaga runt bland sociala medier.

Stress i kombination med att sitta och stirra på en bildskärm dagarna i ända leder till att många människor drabbas av kronisk trötthet, en åkomma som kan undvikas med hjälp av några enkla knep.

1. Drick vatten, mycket vatten

I vintermörkret är det lätt hänt att vi gör en hel del rundor till kaffeautomaten och dricker kanske lite mer kaffe än vad vi gör under sommaren. Problemet med kaffe är att det är vattendrivande och mer eller mindre dränerar dig på dina kroppsvätskor.

För att undvika uttorkning är det därför viktigt att du dricker mycket vatten under arbetsdagen. Dricker du mycket kaffe eller te är det extra viktigt att du dricker rikligt med vatten för att balansera dina kroppsvätskor.

2. Andas rätt och djupt

De flesta av oss tänker inte på hur vi andas, vi bara gör det. De flesta andas dock inte korrekt utan andas med magen istället för bröstet. När du andas djupt och med bröstet så tillförs en större mängd syre till dina lungor som i sin tur sprider sig ut i kroppen och ger den mer energi.

Ställ in ett alarm på datorn som påminner dig att minst en gång i timmen ta tre djupa andetag. Du kommer nästan direkt att känna en energiinjektion i kroppen genom att ta ett par riktigt djupa långsamma andetag.

3. Lyssna på musik

Att sitta åtta timmar framför datorn i ett knäpptyst rum kan i längden bli väldigt tröttande och uttråkande. En uttråkad hjärna skapar en trött hjärna. Har du möjlighet så lyssna på musik som du tycker om när du arbetar framför datorn. Jobbar du i en kontorsmiljö, skaffa dig ett par hörlurar som du tycker är bekväma nog att bära under en längre tid.

4. Upp och rör på dig

En vanlig anledning till kronisk trötthet är för mycket stillasittande, vilket är vanligt framför datorn. Ta en femminuters paus varje timme där du rör på dig, kanske går till kaffeautomaten och även hämtar ett stort glas vatten. Kombinera gärna dina andningsövningar i punkt 2 tillsammans med lite motion.

5. Tänj på smilbanden

Skratt innebär en mängd hälsofördelar. Inte minst på grund av den självklara sinnesstämningen, men det innebär även fysiologiska fördelar där kroppen frigör så kallade endorfiner. Endorfiner ger oss en känsla av välmående, något som hjälper till att hålla tröttheten borta.

Att sitta ensam och skratta rakt ut på ett fullbemannat kontor kanske inte genererar den effekt du är ute efter, men försök att ta en liten paus när du känner dig trött och läs lite roliga skämt på någon webbsida. Utöva dock självkontroll så att du inte fastnar flera timmar på någon skämtsajt. Din chef kommer säkerligen inte att frigöra några endorfiner av det beteendet.

6. Ta en mikrotupplur

Ett mycket effektivt sätt att ladda batterierna är att ta en siesta efter lunch. En liten tupplur på endast fem minuter är otroligt effektivt och får dig att känna dig nyladdad samt redo att ta nya tag.

Alla arbetsplatser har dock inte möjlighet att erbjuda ett rum där du kan lägga dig ned och sova i fem minuter. Då kan du prova en form av mikromeditation. Gå till ett rum där du kan vara för dig själv, exempelvis toaletten. Sätt dig ned och slut ögonen. Ta sedan ett par djupa andetag samtidigt som du försöker att slappna av huvudet och inte tänka på någonting.

7. Gör en synkontroll

Många som sitter och arbetar hela dagarna framför datorn vet inte om att de kanske behöver läsglasögon. Att sitta framför en bildskärm under så lång tid är påfrestande för ögonen och det är inte ovanligt att många inte märker att de utvecklar mindre synfel.

Resultatet är att du omedvetet koncentrerar dig mer på att läsa vad som står på skärmen än vad du egentligen behöver. Det leder enkelt till trötthet då din hjärna anstränger sig helt i onödan.
Det betyder dock inte att du behöver bära glasögon hela tiden, utan endast när du sitter framför datorn. Gör en synkontroll för att fastställa om läsglasögon kan göra det behagligare för dig när du sitter framför datorn.