Det finns många gratistjänster med vilka du kan hålla koll på hur ditt företag omnämns på nätet (mer om dessa imorgon). Det finns också många företag som tar betalt för bevakning av den typen av tjänst. Men varför ska du betala för något du kan få gratis?

PC för Alla Business har kontaktat tre svenska företag som sysslar med omvärldsbevakning för att låta dem berätta om hur de jobbar med så kallad ”social media monitoring” och vad fördelarna för dig som företagare är.

– Framför allt bevakar vi betydligt fler källor än gratistjänsterna. Vi gör också detta oftare än gratistjänsterna, berättar Linda Däldborg på Aitellu.se.

Enligt David Lerdell på Lerdell Investigations fångar sökmotorer som Google inte heller upp så mycket information som man kan tro.

– Vår uppfattning är att de hittar ungefär 10-15 procent. Det innebär att väldigt mycket inte indexeras. Vi har metoder för att skanna av den så kallade djupa- eller osynliga webben och det är ofta genom att fånga upp något före Google som vi gör mest nytta för kunden, säger David Lerdell.

Analysera mera
Men den största skillnaden är ändå att de företag som sysslar med också analyserar den data som samlas in och presenterar den för dig på ett begripligt vis. Information som är extra intressant för dig prioriteras och relevanta fakta jämförs och serveras färdigt till dig. Och skulle det brinna i knutarna vet de vad du ska göra…

– Vi kan erbjuda rådgivning när något (o)fördelaktigt dyker upp så att du vet om det är ”sitt still i båten” eller ”alle man på däck” som gäller, beroende på den rådande situationen, säger David Lerdell.

Alla företagen jobbar med att analysera och kategorisera informationen, vilket ger dig bättre underlag för beslut. Du kan till exempel få information om var ditt företag omnämns (i realtid), men även den geografiska spridningen och trender.
– Vi kan analysera all information vi hittar efter hur mycket social aktivitet och hur mycket engagemang det finns runt till exempel företagsnamnet, konkurrenter eller produktnamn, berättar Fredrik Stenbeck på Silverbakk.com.

Imorgon: Nu har du sett vad du får när du betalar för att hålla koll på de sociala medierna. För dyrt? För avancerat? Imorgon tipsar vi om tjänsterna som är helt gratis!


Fakta om företagen

Aitellu
Pris: Från 9 900 kronor per år (går att testa kostnadsfritt via sajten).
Läs mer: www.aitellu.com

Silverbakk
Pris: Från 89 dollar (670 kronor) per månad och projekt (ett projekt innehåller fem nyckelord). Billigare ju fler projekt du har.
Läs mer: www.silverbakk.com

Lerdell Investigations AB
Pris: Från 2 000 kronor i månaden
Läs mer: www.lerdell.com