I fyra artiklar har vi samlat tips och trix som du kan använda dig av när du tacklar kritik på nätet, hur du hittar den och hur du drar nytta av den. Här får du allt i en överskådlig länksamling. Gör ett bokmärke så har alltid snabb tillgång när det brinner i knutarna.

Hur uppfattas ditt varumärke?

Här är de hetaste tjänsterna för att hitta vad som skrivs om ditt företag på nätet.

Gratistjänster

  • Google Alerts
    En tjänst från Google som låter dig hålla koll på det senaste sökmotorn snappar upp. Du meddelas via mejl så fort något nytt dyker upp.
    www.google.com/alerts
  • Google Bloggsök
    Letar igenom bloggosfären efter de ord du har angivit.
    www.blogsearch.google.se
  • Twingly bloggsök
    Precis som Googles bloggsök hittar Twingly relevanta blogginlägg som innehåller de ord du sökt på.
    www.twingly.com/search
  • Twingly microbloggsök
    Twingly har även en sökfunktion för att hitta inlägg skrivna på Twitter, Jaiku och en rad andra mikrobloggar.
    www.twingly.com/microblogsearch
  • Twitter-sök
    Hitta tweets om ditt företag med en enkel sökning.
    www.twitter.com
  • Knuff
    Söker bland tusentals svenska bloggar.
    www.knuff.se

Tips: Genom att plocka ut rss:er från alla ovanstående tjänster kan du hålla koll på allihop från ett och samma ställe – din rss-läsare. De flesta webbläsare har denna funktion inbyggt. Andra rss-läsare som är enkla och gratis att använda är bland annat Google Reader (webb-baserat) och Shrook (för Mac).


Analyserande betaltjänster

  • Aitellu
    Pris: Från 9 900 kronor per år (går att testa kostnadsfritt via sajten).
    www.aitellu.com
  • Silverbakk
    Pris: Från 89 dollar (670 kronor) per månad och projekt (ett projekt innehåller fem nyckelord). Billigare ju fler projekt du har.
    www.silverbakk.com
  • Lerdell Investigations AB
    Pris: Från 2 000 kronor i månaden
    www.lerdell.com



Så hanterar du kritik mot ditt företag

Stöter du på kritik mot ditt företag med ovanstående tjänster finns det några saker att tänka på innan du svarar på denna.

  • Svara snabbt
    Att svara medan kritiken är aktuell är viktigt. Det visar att du och ditt företag engagerar sig. Ett snabbt svar kan också stoppa diskussionen innan den sprider sig.
  • Svara sakligt
    Personangrepp eller ilskna svar är aldrig bra, även om personen i fråga försöker smutskasta ditt företag. Blanda inte in känslor, utan svara sakligt och med fakta.
  • Alla lyssnar
    När du skriver på exempelvis ett forum är det viktigt att tänka på att du inte bara svarar på en persons kritik – det du skriver kan läsas av alla andra i forumet också. Detta kan du använda till din fördel, genom att skriva resonerande och sakligt, vilket ger en bra bild av ditt företag för alla medlemmarna.
  • Lägg inte locket på
    Att inte svara någonting, "lägga locket på", är oftast ett dåligt sätt att bemöta kritik. Genom att visa att du lyssnar kommer folk att se dig som en seriös företagare.
  • Censurera inte
    Att ringa till forum- och sajtägare för att få dessa att plocka bort inlägg som framställer ditt företag i dålig dager är ofta inte bara bortkastad tid – det kan även ha motsatt effekt. Censur kan nämligen göra så att personen som kritiserat dig blir ännu argare, vilket i sin tur kan leda till fler hatiska inlägg.



Dra nytta av konstruktiv kritik

Genom att samla in feedback från dina kunder, slipper du gissa vad de gillar eller ogillar med din produkt. Tre tjänster som är värda att titta närmare på är dessa:

  • Get Satisfaction
    För dig som är ute efter en mer forumlik tjänst. Bra för feedback, men även kundsupport.
    Språk: Engelska.
    Pris: Från gratis och uppåt.
    www.getsatisfaction.com
  • User Voice
    För dig som framför allt är ute efter att få in feedback.
    Språk: Engelska.
    Pris: Från gratis och uppåt.
    www.uservoice.com
  • Kundo.se
    För dig som är ute efter feedback och möjligheten att ge support.
    Språk: Svenska.
    Pris: Gratis eller premium (800 kronor/mån).
    www.kundo.se