Inatt svensk tid bänkar sig 150 miljoner amerikaner framför tv:n – dags för årets Super Bowl! Årets final i amerikansk fotboll är den 44:e i ordningen och spelas mellan New Orleans Saints och Indianapolis Colts. För att till fullo kunna uppskatta finalen skadar det inte att ha hyfsad koll på reglerna för amerikansk fotboll.

Är du inte insatt missar du troligen lite av skönheten i en perfekt blitz och sack av försvaret eller den desperata frenesin i en 50 yards hail mary i slutsekunderna.

Men det är inte bara tuffa tacklingar och vackra passningar som gör Super Bowl så maffigt. Halvtidsshowen är av yppersta världsklass (i år The Who) och till och med reklamen som sänds är löjligt påkostad.

En 30 sekunders reklamspot kostar otroliga 22 miljoner kronor, därför lägger annonsörerna också stor kraft och kreatvitet på att skapa nyskapande reklamfilmer. Tack vare det har Super Bowl-reklamen i årtionden varit en supersnackis i USA – vilka företag ska annonsera, vad handlar reklamen om, är den vågad, rolig eller rent av i 3d?

Här kommer sju påkostade reklamklassiker från Super Bowl som gått till marknadsföringens historia.
(Vid midnatt i TV6 startar sändningen av Super Bowl XLIV. Dock med vanlig tråkig svensk reklam.)


1984
. Apple lanserar Macintosh med dystopisk reklamsnutt regisserad av Ridley Scott. En av reklamhistoriens mest prisbelönta filmer.


1985
. Apple liknar PC-användare vid självmordsbenägna lämlar. 

1993. Basketlegenderna Michael Jordan och Larry Bird tävlar om en Big Mac.


1997
. Grizzlybjörnar dansar YMCA-låten för att få Pepsi.

2004. En åsna vill och var med och dra Budweiser-vagnen.

2004. Två hundägare tävlar om vems hund som är bäst på att apportera en Budweiser Light.

2009. Den vinnande filmen för snacksmärket Doritos en reklamtävling. Två amatörer gjorde filmen för 2000 dollar och vann 1 miljon dollar och en visning under Super Bowl.