Som tidigare förutspåtts lanserade Google igår Buzz, en storsatsning för att också bli störst inom sociala nätverkssajter. Experter menar att Facebook och Twitter måste titta sig över axeln nu när världens största internetföretag ger sig in i leken.

Google Buzz gör det möjligt för användare av Gmail att skriva in ett statusmeddelande som sedan visas för alla bekanta i användarens kontaktlista i Gmail. Till skillnad från exempelvis Twitter så går det att lägga in både bilder och videoklipp i statusmeddelanden, det går dock att göra i i konkurrenten Facebook.

Buzz har stöd för att integrera media från Picasa, Youtube, Flickr och Twitter. Stöd för en koppling till Facebook saknas dock.

- Det här är vad Google gör bäst; samla information om allt och alla, organisera informationen och bli en mellanhand som visar annonser, säger analytikern Jeremiah Owyang på Altimeter Group och kallar Buzz "ett direkt slag mot Facebook".

Google kommer också att göra allt för att underlätta för de programmerare och företag som vill skapa program i Buzz eller integrera tjänsten med andra sajter, säger Googles utvecklingschef Vic Gundotra.

Tjänsten finns redan i en mobil version som fungerar för alla användare av Gmail. Ser du inte en flik med namnet Buzz under inbox-fliken i Gmail så kommer det att kopplas på successivt under de närmaste dagarna.

Här ser du en video som visar hur Google Buzz fungerar.

IDG News