1. Mejla dig själv.
Ett enkelt sätt att ha enskilda filer i säkert förvar är att mejla dem till dig själv. Använder du exempelvis gratismejltjänsten Gmail kan du bifoga 25 megabyte stora filer – och du når dem oavsett var i världen du befinner dig. (Gratis)

2 Spara på nätet.
En näthårddisk fungerar på ungefär samma sätt som en online-backup. Den enda skillnaden är att du själv måste kopiera över dokumenten, och att de flesta tjänster är gratis. Microsoft-tjänsten Skydrive ger dig exempelvis 25 gigabyte utrymme! (Gratis)

3 Bränn hemma.
De flesta datorer har inbyggda dvd-brännare, och att bränna en skiva med sina digitalbilder eller andra viktiga dokument är enkelt och billigt. (5 kronor)

4 Spara på pinne.
Usb-minnena blir allt större, och du köper utan problem en minnespinne på 16 gigabyte för ett par hundralappar. (Cirkapris: 300 kronor)

5 Spara på hårddisk.
Tycker du att usb-minnet lagrar för lite information är en extern hårddisk ett alternativ. Koppla bara in den till datorn så är den igång. (Cirkapris: 600 kronor)

6 Backup-program.
Oavsett om du vill spara dina filer på skiva, usb-minne eller hårddisk är det lätt att glömma bort att göra det. Ett backup-program sköter säkerhetskopieringen med automatik till den plats du har valt. Det finns både gratisprogram och sådana som kostar pengar. På pcforalla.se/extra hittar du ett test av backup-program. (Gratis)