Träna upp dina fingrar
Genom att träna ­handen och fingrarna med en träningsboll eller en så kallad träningsgripper kan du bygga upp styrka som gör dina fingrar mycket tåligare för mobil-ansträngningar och enformiga rörelser.

Två tummar bättre än en
Ska du skriva något, prova då att i stället för att använda en tumme använda båda två. Det kan kännas ovant till en början, men på så sätt minskar du belastningen för den enskilda tummen.

Variera ditt pekande
Du har faktiskt hela tio fingrar att arbeta med. Försök att använda olika fingrar och inte bara tummen.

Peka inte i onödan
Skippa onödiga sms, långa sms-konversationer, mejl och ja, allt ­skrivande som du i stället kan lösa med genom att helt enkelt ringa i stället.

Pekfingret bäst
Vilken mobil du än använder, måste du använda ett finger – välj pekfingret.

Undvik små rörelser
Små och snabba rörelser är de absolut värsta för fingrarna. Så ta det lugnt när du rullar!

Fakta


… rullar i höjdled med tummen.

Fara: Små snabba rörelser av den här typen är de mest slitsamma för tummen. Kontakten med ytan ger friktion som innebär ytterligare belastning.

Lösning: Använd pekfingret i stället för tummen.

… skriver med mobilen.
Fara: Att skicka många och långa sms, eller mejl sliter på tummen. Att jobba på det här viset ofta och under längre tid kan i värsta fall leda till senskideinflammation.

Lösning: Om du har en mobiltelefon med ett fullstort tangentbord – använd båda tummarna. På så sätt minskar du intensiteten för den enskilda tummen.
Måste du verkligen skicka alla dina sms? Ring i stället!

… zoomar in med tummen och pekfingret samtidigt
Fara: En onaturlig rörelse både för tummen och för pekfingret, som dessutom båda belastas ur en ovan vinkel.

Lösning: Rörelsen används oftast vid surfning på fullstora hemsidor med mobilen. Se om din webbläsare har inbyggd zoomfunktion via någon knapp i stället. När det är möjligt, surfa på sajter anpassade för ­mobilen, så slipper du zooma.