I samband med att Apple igår släppte Ios 4 för Iphone passade företaget även på att uppdatera sitt användaravtal. I det nya användaravtalet så behåller Apple rättigheten att använda information om var du befinner dig med hjälp av telefonens gps-funktion.

Apple uppger dock att informationen om en användares position kommer att vara anonym, vilket betyder att ett utomstående företag inte kommer att kunna koppla din position till din identitet.

– Apple och våra samarbetspartners kan samla, använda och dela med oss av din geografiska plats och tidpunkt. Den här informationen samlas in anonymt och kommer inte att kunna användas för att identifiera dig. Informationen som samlas in kommer att användas för att förbättra våra tjänster och produkter.

En av de nya tjänsterna är applikationen Find My Iphone som finns att ladda ned på Itunes. Applikationen som kan användas för att hitta en borttappad Iphone kräver att telefonens position ges ut till Apple.

Google har ett liknande användaravtal för Android som är nästan identiskt med Apples. Ett av skälen till att både Apple och Google kommer att hålla reda på användarnas geografiska position är för att kunna erbjuda riktade annonser som är relaterade till användarnas position.

Både Apple och Google kommer via sina respektive annonsnätverk att erbjuda så kallad lokal annonsering där företag kan annonsera till användare som befinner sig i samma geografiska område som företaget.

Apple har tidigare lagt in restriktioner så att utomstående företag inte kan använda användarnas position för riktad annonsering i de applikationer som finns på App store. Den funktionen är endast nästan uteslutande förbehållen Apples egen annonsbyrå, Iads.