För 15 år sedan lanserade Microsoft det för dåtiden banbrytande operativsystemet Windows 95. En av de stora nyheterna med Windows 95 var den karismatiska Startknappen som har följt med ända fram till dagens Windows 7.

Windows 95 var även det operativsystem som gjorde att hemdatorn gjorde sitt riktigt stora intåg i hemmen. Tidigare versioner av Windows var mest ämnade för företag och var dessutom inte speciellt lättanvända.

Här följer ett gäng roliga fakta kring Windows 95 som du kanske inte kände till:

  • Systemkraven för Windows 95 var en 386DX-processor, 4 megabyte arbetsminne och 120 megabyte hårddiskutrymme.
  • Windows 95 kunde köpas på antingen cd eller en version med 13 disketter.
  • Internet Explorer ingick inte i den första versionen av Windows 95 utan kunde köpas till via en cd-skiva som hette Windows Plus.
  • Kodnamnet för Windows 95 var Chicago, men kallades även ibland för Windows 4.0.
  • Det första servicepaketet släpptes den 31 december 1995.
  • Support för Windows 95 lades ned den 31 december 2002.
  • Microsoft betalade rockgruppen Rolling Stones någonstans mellan 8 till 14 miljoner dollar för att få använda låten ”Start me up” i reklamkampanjen för Windows 95.
  • När Windows 95 släpptes ignorerade Microsoft först internet och satsade istället på sitt eget nätverk som gick under namnet MSN 1.0. MSN bestod då av ett klientprogram och de största konkurrenterna var AOL och Compuserve.
  • Windows 95 var det första operativsystemet med Plug-and-play.
  • Windows 95 bestod av 15 miljoner rader kod. Windows XP hade cirka 40 miljoner rader kod. Antalet rader kod i Vista och Windows 7 är okänt.
  • Enligt Microsoft sålde Windows 95 en miljon exemplar inom loppet av fyra dagar. Under det första året såldes 40 miljoner exemplar och var enligt många analytiker lägre än väntat.

Nedan ser du ett gäng ihopsamlade videklipp från lanseringen av Windows 95.

Microsoft har aldrig gjort sig känt för att lyckas speciellt bra med sina reklamfilmer. Nedanstående reklamfilm för Windows 95 kvalificerar dessutom företaget i topplistan över de sämsta reklamfilmerna någonsin. Att den dessutom är nästan nio minuter lång gör inte smärtan enklare att härda ut.