Ett Office-paket är ett måste för nästan alla datoranvändare. Ordbehandling, kalkylblad och presentation är tre standard­sysslor, och hittills har de flesta valt Microsoft-programmen Word, Excel och Powerpoint.

Men för några år sedan kom en lösning som totalt utmanade Microsoft Office. Google lanserade då sin molntjänst Google Dokument. I stället för att installera separata program på datorn körs Google Dokument via webbläsaren, och även dokumenten lagras på Googles stora serverdatorer. Det här betyder att det går att jobba på valfri dator var som helst i världen. Det enda som krävs är en internetuppkoppling.

Google Dokument är dessutom gratis, medan Microsoft Office kostar runt en tusenlapp.

Nu kommer Microsofts svar på Google Dokument: Office Web Apps. Tjänsten har funnits i testversion en tid, men har nu lanserats i en skarp och svenskspråkig tjänst.

Kopplat till programmet
Office Web Apps är uppbyggt på samma sätt som Google Dokument. Du loggar in via valfri webbläsare och kommer då både åt programmet och dina sparade dokument.

Google Dokument är mer avskalat medan Office Web Apps ser ut som vi är vana vid från Office-paketet. Microsoft utlovar också bättre kompatibilitet, alltså att det ska vara enkelt att öppna dokument som skapats i webbversionen i sitt vanliga Office-program.

Det riktiga programpaketet innehåller betydligt fler finesser än Office Web Apps, och Microsofts idé är att vi ska köra både webb- och programversionen. Du kan exempelvis använda Office-paketet på hemmadatorn men komma åt dokumenten via webbläsaren när du är på resa. Det finns dock inget som hindrar användaren från att helt skippa Office-paketet – och på så sätt spara både pengar och plats på hårddisken.

I bilden intill visar vi hur ordbehandlingsdelen ser ut, men upplägget för webbversionen av Excel, Powerpoint och Onenote är snarlika.

SÅ FUNKAR OFFICE WEB APPS

1. Filhantering. Klicka här för att spara, öppna, stänga och dela dokument.

2. Bilder. Via den här fliken kan du infoga bilder, illustrationer och tabeller.

3. Visa. Välj hur du vill visa ditt ­dokument.

4. Konto. Logga in och ut från ditt konto – och få hjälp när det krånglar.

5. Klipp och klistra. Använd klipp- och klistra­funktionen, precis som i vanliga Office.

6. Typsnitt. Du kan ändra typsnitt, storlek och färg - och det går förstås även att använda fet och kursiv stil.

7. Stycka. Bestäm och texten ska vara centrerad, vänster- eller högerställd. Du kan även skapa punktlistor.

8. Mallar. Det går att skapa färdiga mallar så att du slipper välja typsnitt varje gång. Det spar tid och det gör det mycket enklare för dig att vara konsekvent i olika typer av dokument.

9. Stavning. Office Web Apps har en inbyggd svensk stavningskontroll. Utnyttja den! Korrekt språk är av stor vikt vid exempelvis jobbansökningar och liknande

10. Word. Om du vill öppna dokumentet i ditt vanliga Word-program klickar du här. I det ”riktiga” Word finns betydligt fler ­finesser och funktioner du kan använda.

11. Text. Den text du arbetar med ser du i det stora fönstret. En markör visar var du befinner dig. Word Web App påminner som du ser mycket om ditt ­vanliga Word-program.
__________________________________________________________________

5 FRÅGOR OCH SVAR OM OFFICE WEB APPS

1. Hur registrerar jag mig?
Gå in på office.live.com. Om du redan har en Hotmail-adress eller något annat Windows Live ID kan du logga in direkt. I annat fall klickar du på Registrera för att skapa ett nytt. Fyll i de uppgifter som efterfrågas så skapar du ditt konto. Så snart det här är klart öppnas Office Web Apps automatiskt. Om du har den senaste versionen av Microsoft Office på din dator kan du även koppla ihop dem. Det gör du genom att klicka på Komma igång.


Inloggning. För att använda Office Web Apps krävs användarnamn och lösenord.

2. Hur loggar jag in?
För att logga in på Office Web Apps går du in på office.live.com. eller office.live.com/?docsf=1. Här får du fylla i användarnamn och lösenord. Om du inte vill göra det i framtiden kryssar du i Kom ihåg mig och Kom ihåg mitt lösenord. Det här bör du dock inte göra på internetkaféer eller andra delade datorer.

3. Hur använder jag tjänsten?
Via startsidan för Office Web Apps styr du ­tjänsten. Längst till höger hittar du fyra ikoner, och genom att klicka på dem skapar du ett nytt dokument i Word (ordbehandling), Excel (kalkylblad), Powerpoint (presentation) eller Onenote (anteckningar).

Det första du får göra när du skapar ett nytt dokument är att namnge det. När du har gjort det öppnas ett fönster som påminner om ett vanligt Office-program. Det kan hända att det kommer fram en varningsruta. Välj i så fall Visa blockerat innehåll.

När du i fortsättningen öppnar ett dokument kommer du till ett visningsläge. För att redigera det direkt i webbläsaren klickar du då på ­Redigera i webbläsaren.


Huvudmeny. Här hittar du gamla dokument – och skapar nya.

4. Hur delar jag?
En av poängerna med att ha dina dokument på webben är att det är lätt att dela dem med andra. Ni kan alltså vara fler som jobbar med samma text, kalkylblad eller presentation.

För att dela dina dokument med andra öppnar du det och väljer Arkiv, Dela. Här kan du bjuda in andra – eller välja vilken grupp människor som ska få tillgång till det.


Generös. Med Office på nätet blir det lätt att dela dokument med andra.

5. Hur använder jag Office
Om du har skapat ett dokument i Office Web Apps är det lätt att öppna det i ditt vanliga Office-program. Det här gör du genom att öppna dokumentet och välja knappen Öppna i Word (eller Excel, Powerpoint eller Onenote). Har du senaste versionen av Office-paketet öppnas dokumentet nu i programmet, och du får då alla funktioner. När du sparar det lagras det på nätet, och du kan öppna det på valfri dator.

Fakta

Svårighetsgrad: Enkel.
Program: Office Web Apps (Microsofts gratis kontorspaket på webben).
Systemkrav: Webbläsare med internetuppkoppling.
Språk: Svenska.
Läs mer: office.live.com