Den nya söktjänsten som implementerades på Microsoft Bing i går gör det möjligt att se vad vänner på Facebook tycker om den information som visas i vissa sökresultat. Söker någon exempelvis på en film så visas vad användarens vänner på Facebook tycker om filmen.

– Det är början på en ny era vad gäller internetsökningar. Vårt mål är att erbjuda användarna en möjlighet att göra mer informerade val snabbare, säger Qi Lu, chef för Microsofts onlinetjänster.

Den nya sociala söktjänsten är en utbyggnad av det pågående samarbetet mellan Microsoft och Facebook. Enligt Qi Lu så är det här bara början och mer tjänster som involverar de båda företagen är att vänta.

Enligt Ezra Gottheil på analysföretaget Technology Business Research är samarbetet ett smart drag från Microsofts sida.

– Det här kommer säkerligen att tilltala användarna på Facebook, de användare som bryr sig om vad deras vänner tycker. Jag tror Bing kommer att få mer trafik som ett resultat av detta och även generera större intäkter till Facebook, säger Ezra Gottheil.

Microsoft är delägare i Facebook och köpte aktieandelar motsvarande 1,6 procent av företaget för 240 miljoner dollar (cirka 1,5 miljarder kronor) år 2007.

IDG News