I förra månaden vädjade den amerikanska skivindustrin, RIAAA, till Google att bli bättre på att ta bort länkar till piratkopierad musik och filmer på söktjänsten. Enligt amerikansk lag måste Google ta bort en länk om en upphovsrättsinnehavare rapporterar att den inskränker mot upphovsrätten.

I ett svar till den amerikanska skivindustrin uppger Google att företaget kan gå kravet till mötes, mot en kostnad. Google vill ta ut en kostnad på fem dollar per tusen länkar som måste tas bort.

För att Google ska kunna ta bort så många länkar som skivindustrin begär så måste företaget ge skivindustrin tillgång till ett visst gränssnitt som gör det möjligt att automatisera borttagningen av länkarna.

– Den enda möjligheten vi kan erbjuda RIAA är att ge tillgång till vårt sökgränssnitt. Något som vi måste ta ut fem dollar per tusen sökningar för att täcka våra kostnader, skriver Google i sitt svar till RIAA, enligt Cnet.

En källa inom musikindustrin säger till Cnet att Googles avgift skulle betyda en totalkostnad på flera miljoner dollar per år. En representant för Google bekräftar svaret och uppger även att företaget aldrig tar ut någon kostnad för att ta bort länkar till upphovsrättsskyddat material.

Rick Carnes på låtskrivarorganisationen, Songwriters Guild of America, anser dock att Google försöker sko sig på piratkopiering genom att ta ut avgifter för att ta bort piratkopierat material.

– Nu vill Google ta betalt för att hjälpa upphovsmän att ta bort deras piratkopierade material. Alla pratar om ett fritt och öppet internet, men hur vore det om vi fick ett rättvist internet, säger Rick Carnes till Cnet.

Nedan följer ett videoklipp från filmmakaren Ellen Seidler som beskriver hur Google tjänar pengar på piratkopieringen.