När Facebooks vd, Mark Zuckerberg, i går presenterade företagets nya meddelandetjänst var han mycket tydlig med att påpeka att Facebookmeddelanden inte kommer att ersätta traditionella e-posttjänster. Enligt Mark Zuckerberg är den nya tjänsten mer en förlängning av chattmeddelanden än ett alternativ till e-post.

Här är tre skäl till att han har rätt i att Facebookmeddelanden, i alla fall i sitt första utförande, inte kommer att bli någon konkurrent till din befintliga e-posttjänst.

1. Inga rubriker
En av de största begränsningarna med Facebookmeddelanden är att det inte länge går att ange en rubrik för varje meddelande. Det betyder att alla meddelanden kommer att grupperas efter användaren och inte ämne. Det gör att har du många meddelanden mellan en person så kommer tråden att bli väldigt lång och du kan inte dela upp de olika meddelanden baserat på ämne.

2. Begränsad redigering
Eftersom alla meddelanden från en viss person grupperas i en och samma tråd kan du inte radera enskilda meddelanden. Det är allt eller inget som gäller. Du kan radera en tråd, men då försvinner alla meddelanden du har haft med den personen. Det gör att en tråd kan bli väldigt lång och svåröversiktlig om du skickar meddelanden ofta mellan en viss person.

3. Kräver internetkoppling
Eftersom Facebooks meddelandesystem endast finns i en webbversion så krävs det att du har en internetkoppling för att kunna läsa och skriva meddelanden. Det här gäller visserligen de flesta webbaserade e-posttjänster. Det framgår inte om Facebooks meddelandesystem kommer att ha stöd för andra e-postprotokoll såsom imap och pop i framtiden.

Använder du e-post professionellt vill du säkert ha din e-post i ett klientprogram som låter dig läsa och skriva e-post även när du inte har tillgång till internet.

4. Många företag spärrar Facebook
Enligt en rapport från dns-tjänsten Opendns förra året är Facebook den näst mest spärrade tjänsten på internet efter Myspace. Det betyder att om ditt företag spärrar åtkomsten till Facebook så har du inte möjlighet att kontrollera din e-post på ditt arbete.

5. Litar du på Facebook?
Facebook samlar in mängder med information om dig och dina vänner baserat på era intressen och statusmeddelanden. Den informationen används sedan framförallt för att kunna visa annonser som kan vara intressanta för dig. Facebook kommer utan tvekan att göra detsamma med den nya meddelandetjänsten. Istället för att lägga alla ägg i samma korg kan det vara en god idé att inte använda Facebook för privata och känsliga e-postmeddelanden.

Facebookmeddelanden är ännu inte tillgängligt för de flesta utan kommer att kopplas på successivt under de närmaste månaderna. Vill du ställa dig i kön för att få tillgång till den nya tjänsten tidigare kan du anmäla ditt intresse här.