Hallå där Pontus Jeppsson, IDG:s egen Ipad-expert:

Idag snackar alla om Ipad som släpps till försäljning i natt. Finns det någon anledning för småföretagarna att dras med i hajpen?
– Ja, det tycker jag absolut. Ipad är både ett bra arbetsredskap och kanal för försäljning och marknadsföring. Men visst beror det lite på vilken verksamhet du håller på med. Det minsta man ska göra är att se till att den befintliga webbplatsen fungerar på Ipad.

Hur då?
– Till exempel så fungerar inte Flash, ovanliga tekniker och plugins på Ipad. Och i och med att användarna klickar med fingrarna direkt på skärmen så får inte knapparna vara för små eller navigationen för pillrig.

För vilka typer av företag är Ipad ett måste?
– Jobbar du exempelvis med e-handel och har en stor kundkrets så bör du visa hela butiken, och jobbar du med tillverkning så ska du självklart visa upp din produkt. Men jobbar du med ett smalt segment och en liten kundkrets så kanske du bör ställa dig frågan hur många i kundkretsen som troligtvis har en Ipad och ställa det i relation till vad det skulle kosta att ta fram en Ipad-app innan du sätter igång. Ipad är en bra marknadsföringskanal men vad din Ipad-app ska innehålla beror ju självklart på vilken bransch du jobbar i.

Det där var marknadsföring, men hur menar du att Ipad ska fungera som arbetsredskap åt småföretagarna?
– Det beror ju också på vad du jobbar med. Är du exempelvis ute på fältet och träffar kunder så är Ipad perfekt till att visa säljmaterial på. Den är liten och taktisk, betydligt bättre att släpa på än en vanlig dator. Jag använder den själv mycket när jag är ute och visar saker. Den fungerar också jättebra om du är ute och rör dig mycket och vill använda den som dator – den är ett bra och prisvärt alternativ till en bärbar dator.