Jag har sällan varit på en pressvisning där huvudpersonerna har varit så laddade som när Bonnier-koncernen nyligen presenterade sin storsatsning på surfplattor.

Att en av huvudtalarna kom för sent på grund av flygkrångel tog alla med ro – när det gällde teknisk utveckling kände alla att de var tidigt ute. ”Vi är först i världen” konstaterade flera av Bonnier-cheferna.

Vad Dagens Nyheter, Dagens Industri och Sydsvenskan har gjort är att släppa sina tidningar i en Ipad-version – och inom kort kommer de även för Android.

Du som har en surfplatta kan med andra ord få morgontidningen i digital form. Till skillnad från den kaotiska webben har tidningen en början och ett slut, och eftersom surfplattan bara väger några hekto går den lätt att ta med både till favoritfåtöljen och till bussen.
Surfplattans skärm är dessutom så bra att texten är lätt att läsa och bilderna fantastiska.

Bonnier är förstås inte ensamma om att tro på surfplattan. Även Svenska Dagbladet, Aftonbladet och många landsortstidningar satsar stenhårt – och samma sak gäller magasin som Sköna Hem.

Ja, mediehus runt om i världen fokuserar nu på surfplattan, och det är inte svårt att förstå varför. Papper och distribution är dyrt och tidskrävande. Att skicka ut tidningen via nätet är gratis och går blixtsnabbt, men till skillnad från vanliga internet finns det en fungerande affärsmodell för Ipad och Android.

Att få dagstidningen hem till ”paddan” är nämligen långt ifrån gratis. Dagens Nyheter tar 200 kronor i månaden för sin Ipad-prenumeration och Dagens Industri blir ännu dyrare. Medan alla förväntar sig att internet ska vara gratis är de som använder surfplattor faktiskt beredda att betala.

Surfplattan är den räddningsplanka medieföretagen länge har väntat på – och jag tror att vi får se jättelika kampanjer under våren. Och precis som när mobiltelefonen var ny kan vi räkna med att plattorna i princip kommer att skänkas bort. I dag kostar Ipad och Samsung Galaxy Tab över 6 000 kronor, och med en sådan prissättning lär surfplattan aldrig bli någon succé.

I stället tror jag att vi får se hur tidningar som Dagens Nyheter snart börjar sälja helårsprenumerationer inklusive surfplatta. På samma sätt tror jag att vi får se digitala bokklubbar som skänker bort en platta till alla som förbinder sig att köpa ett antal böcker. Eller varför inte en gratis surfplatta till alla som börjar prenumerera på en digital tv- eller videotjänst?

Och även telefonbolagen lär börja sälja surfplattorna för 1 krona till den som tecknar ett abonnemang för mobilt bredband.

Om surfplattorna blir en succé kan vi räkna med att det betyder slutet för dagens gratisläsning på webben. En tidning som kan sälja sitt material lär inte vara lika intresserad av att skänka bort det.

Naturligtvis betyder det inte döden för gratistidningar eller annonsfinansierade nyhetssajter. Men den som vill läsa de stora dagstidningarna tror jag får vara beredd att ta fram plånboken. Och för första gången på väldigt länge finns det faktiskt en möjlighet att vi konsumenter kommer att göra det.

Det är med andra ord inte konstigt att Bonnier-cheferna är laddade.