Ligger du i soffan eller sängen när du använder din bärbara dator? Då är du långt från ensam. Under andra kvartalet förra året såldes 354 000 bärbara datorer i Sverige och analysföretaget IT-research spår att pc-försäljningen för första gången kommer att passera två miljoner datorer under 2010. Cirka 65 procent av den marknaden är bärbara datorer. Enligt en undersökning från en stor tillbehörstillverkare använder så många som 70 procent sin bärbara dator i soffan, och motsvarande siffra för sängen är 30 procent.

Sättet vi använder våra datorer på har alltså förändrats radikalt i takt med att datorerna blivit mindre och allt fler skaffat en bärbar dator. Många svenskar har numera tillgång till trådlöst bredband vilket bidrar till ett mer mobilt användande av datorn. Men de nya surfvanorna ställer inte bara nya krav på tekniken utan även på din kropp.

”Du arbetar med krum rygg”
Att regelbundet krypa upp i soffan och surfa eller att ta för vana att jobba med datorn i sängen gör att du på sikt riskerar att få besvärliga skador som gamnacke, musarm och brännskador i knäet. När du blir sittande eller ligger i en felaktig arbetsställning framför datorn arbetar dina muskler statiskt och får då en begränsad syretillförsel och bristande ämnesomsättning, det ökar risken för muskelskador.
– När du sjunker ned i soffan eller sängen med datorn hamnar du inte i en naturlig ställning. Rumpan sjunker ner och du arbetar med en krum rygg. Det gör att du får en ökad belastning på kroppen som bland annat kan leda till smärtor i överkroppen, problem att räta ut kroppen och dålig hållning, förklarar Lotta Fallenius, sjukgymnast och ergonom.

Datorn ger brännskador
Bärbara datorer är vanliga i alla åldersgrupper men det är ofta de unga som saknar en riktig arbetsplats att sitta vid, och bland dem som söker vård för brännskador på låren (!) är gruppen pojkar 9- 15 år överrepresenterade.

Det är faktiskt sant. Läkartidningen skriver i nummer 32/10 att antalet rapporter om erythema ab igne, eller klassisk hudförändring som orsakas av långvarig direktkontakt med en värmekälla som ger en förhöjning av hudtemperaturen till 43–47 grader, hos barn och ungdomar ökat snabbt.

Problemet var vanligt förr i tiden när man värmde sig framför den öppna spisen och nu är alltså diagnosen aktuell igen och går numera även under den engelska benämningen ”laptop dermatitis”.
Lotta Fallenius ser också att belastningsbesvären ökar, särskilt bland de unga:
– Ungdomarna använder sina bärbara datorer till vardags så det är viktigt att se till att de kan sitta ordentligt. Köp ett laptopstativ och ett löst tangentbord, eller en extra skärm, tipsar hon.

Ge kroppen ett stöd
Den bärbara datorns konstruktion är förvisso bra på det sättet att musen, i det här fallet pekplattan, är placerad så att du kan arbeta med musen framför kroppen. Men du har inget underarmsstöd och nacken tar alltid stryk när du jobbar vid en bärbar dator eftersom skärmen sitter för nära tangentbordet, berättar Lotta Fallenius. Men även en dålig arbetsställning kan vara okej bara man byter regelbundet, menar hon.
– Lyssna på kroppen och byt ställning när det blir obekvämt, det handlar om att variera sig.

De förvärrade ergonomiproblemen har utöver ömmande nackar och heta datorer i knäet medfört ett ökat behov av datortillbehör. Marknaden har näst intill exploderat av prylar som ska göra det bekvämare för oss och skona våra kroppar. Och det finns enligt Lotta Fallenius god anledning att slå till om du sitter mycket i soffan eller sängen med datorn:
– Armbågen ska ha en rät vinkel, handlederna raka och axlarna avslappnade. Med en knäkudde skyddar du huden på låren och så kommer datorn upp lite vilket gör att kroppen får en bättre position. Både kuddar med vinklat bord och knäställ gör att vinkeln på skärmen blir mer skonsam för nacken, förklarar hon och tillägger att du får vara försiktig så att datorn inte kommer för upp högt med kudden eller stället då det gör att vi drar upp axlarna vilket också blir smärtsamt i längden.

Ryggsäck en klok lösning
En annan orsak till smärta i axelregionen är vanan att bära runt på sin tunga bärbara dator i en axelresväska. För att parera tyngden från datorn lyfter du omedvetet upp den belastade axeln mot örat vilket kan leda till att axelmuskeln bli förkortad och du blir sned i kroppen:
– Jag har träffat människor i jobbet där det skiljer flera centimeter på avståndet mellan armbågarnas höjd över golvet. Det bästa sättet att belasta kroppen jämt är att använda en ryggsäck.

Om vi om några år kommer att få se en hel generation med osymmetriska kroppar och ömma ryggar på grund av osunda surfvanor återstår att se, men Lotta Fallenius tror att det är att dra det för långt att kalla det för en tickande bomb.
– Belastningsskadorna ökar så det finns all anledning att ta det på allvar. Du bör se över din mobila arbetsplats på samma sätt som du ser över sin fasta arbetsplats.

6 typiska it-åkommor

Studentarmbåge. Smärtsam inflammation vid armbågsutskottet. Uppstår vid hård belastning av armbågen, exempelvis när man ligger på mage och stödjer sig på armbågarna.

Musarm. Samlingsnamn för smärta från handlederna upp till nacken. Beror på att man arbetar med musen, utan underarmsstöd och många små ensidiga rörelser som överbelastar muskler, nerver eller senor.

Tennisarmbåge. Smärtsam inflammation i muskelfästena på armbågens utsida. Beror på upprepade, ensidiga rörelser med handleden.

Gorillarm. Värk och trötthet i armen efter långvarig användning av uppåtstående pekskärm.
Gamnacke. Smärtor i nacke, axlar och huvud som beror på att du suttit med kutande rygg, hopdragna axlar och framskjuten haka. Du kan även få en puckel på övre delen av ryggen.

Sms-tumme. Förslitningsskada i tummens leder och muskelatur.

Karpaltunnelsyndrom. Domningar, smärtor och känselbortfall i fingrarna. Beror på överbelastning av handleden, ofta i uppåtvinklat läge.


Här är de 7 farligaste ställningarna

1. Ostbågen
Sittandes i soffan lutad med datorn på soffbordet.

Skaderisker: Handlederna, ryggen, bröstmuskler, nacken och skulderbladen. Den näst sämsta ställningen att arbeta i - den ger många olika besvär

Lösning
Lägg något under datorn så att den kommer högre upp och en kudde i knäet för att få upp armarna. Du kan också ha ett staffli och ett trådlöst tangentbord i knäet och kuddar under armarna.

Obs. Lägg gärna något hårt, till exempel en bricka, mellan datorn och kudden så att inte luftcirkulationen påverkas negativt och datorn överhettas. 


2. Sälen
Liggande på rygg med datorn på magen eller bröstet.

Skaderisker: Böjda handleder, nacken, värmeskador på kroppen.

Lösning
Åtgärda genom att halvsitta och lägga kuddar bakom rygg och nacke. Lägg ett skydd under datorn.

Obs. Lägg gärna något hårt, till exempel en bricka, mellan datorn och kudden så att inte luftcirkulationen påverkas negativt och datorn överhettas. 


3. Skräddaren
Skräddarställning med datorn framför dig.

Skaderisk: Risk för skador i fötter och fotleder, handleder, nacken och ryggen.

Lösning
Luta dig mot soffans ryggstöd, ha datorn i knäet på en laptopkudde och kuddar under armbågarna. Då får du raka handleder och skydd mot värmeskador.

Obs. Lägg gärna något hårt, till exempel en bricka, mellan datorn och kudden så att inte luftcirkulationen påverkas negativt och datorn överhettas. 


4. Slashasen
Liggandes på sidan med datorn framför dig.

Skaderisk: Kraftig belastning på vänster axel och armbåge, vriden nacke, och vänster sida tar stryk.

Lösning
Helt galen ställning i det långa loppet. Mildra med en kudde under höger arm, och en lagom mjuk soffa.

Obs. Lägg gärna något hårt, till exempel en bricka, mellan datorn och kudden så att inte luftcirkulationen påverkas negativt och datorn överhettas. 


5. Tonåringen
Sittandes i soffan med fötterna på bordet.

Skaderisker: Skaderisker i nacken, mellan skuldrorna, ryggen och axlarna. Kan orsaka musarm, värmeskador på låren, samt problem med blodcirkulationen i benen.

Lösning
Dra bordet närmare så att underbenet vilar mot bordet. Ha inte benen i kors, lägg en kudde under dem. Vinkla upp bildskärmen. Lägg en kudde under datorn. Bulla upp kuddar under rumpan för att räta upp ryggen. Ha kuddar under underarmarna så att de kommer till samma nivå som datorn.

Obs. Lägg gärna något hårt, till exempel en bricka, mellan datorn och kudden så att inte luftcirkulationen påverkas negativt och datorn överhettas. 


6. Lårbrännaren
Sittandes i soffan med vinklade ben mot soffbordet och datorn mot låren.

Skaderisker: En ganska bra ställning, men den ger belastning på armbågar och axlar, samt risk för värmeskador.

Lösning
Stöd kroppen med kuddar för armbågarna och underarmarna, samt som värmeskydd för låren.

Obs. Lägg gärna något hårt, till exempel en bricka, mellan datorn och kudden så att inte luftcirkulationen påverkas negativt och datorn överhettas. 


7. Magplasket (varning!)
Liggandes på mage.

Skaderisk: Undvik den helt Den här ställningen ger ett extremt hårt tryck på axlar och armbågar. De är inte så många skador som i vissa av de andra ställningarna men den är väldigt påfrestande.


Fakta

  • Ergonomisk mus med kula – minskar små monotona rörelser.
  • Knäskrivbord – skyddar mot värmeskador och lyfter datorn till en bättre höjd.
  • Ergonomisk musmatta – bra om du tvingas arbeta med musen en bit från kroppen. Stödjer handleden vilket minskar risken för musarm.
  • Ställ för bärbar dator – lyfter upp datorn till en högre position vilket bland annat skonar nacken och gör att du slipper brännskador i knäet.
  • Trådlöst tangentbord – Gör att skärmen och tangentbordet kommer en bit från varandra vilket gör att skärmen (den bärbara datorn) kan placeras högre och tangentbordet lägre som i sin tur skonar nacke, armar, handleder, axlar och du slipper ha den varma datorn i knäet.
  • Variera din ställning och rör dig ofta.
  • Arbeta med rak nacke och rygg
  • Håll armarna nära kroppen och försök ha armbågen vinklad i 90 grader.
  • Avlasta händer och armbågar på armstöd, kuddar eller liknande.
  • Vinkla upp skärmen på den bärbara datorn, jobbar du med en stationär skärm se till att övre kanten på skärmen börjar strax under ögat.