En undersökning som genomförts av TNS-Sifo på uppdrag av försäkringsbolaget Europeiska visar att 48 procent av alla svenskar som deltog i undersökningen använder Facebook på semestern.

– Att så många som hälften av svenskarna använder Facebook på semestern är förvånande högt. Inte minst med tanke på debatten om de häga utlandskostnaderna för datatrafik, säger Christina Karlegran, kommunikationschef på Europeiska.

53 procent av de tillfrågade i åldrarna 16 till 30 år uppger att de använder Facebook dagligen. Cirka 51 procent av de tillfrågade anser dessutom att deras vänner skryter om sina semestervanor på Facebook.

– När man är kvar i snöslasket är det lätt att uppleva att resekommunikation på Facebook handlar om skryt. Men framförallt har Facebook blivit den viktigaste kanalen hem till Sverige, del för att ge information, men också för att ta emot. Det måste vi och alla andra reserelaterade företag förhålla oss till, säger Christina Karlegran.

Undersökningen visar även att de vanligaste skälen till varför de tillfrågade använder på Facebook på semestern är enligt följande:

  • Hålla sig uppdaterade med vad som händer (21 procent).
  • Dela med sig av sina upplevelser och bilder (12 procent).
  • Retas med vänner som inte är på semester (4 procent).

Europeiska ger även följande tips till de som planerar att använda Facebook på semestern för att skydda sig mot eventuella inbrott.

  • Säkerställ att din Facebookprofil och positioneringstjänsten Facebook Places inte är offentliga utan låsta så att endast dina vänner kan se dem.
  • Om du har en smartphone kan det vara smart att stänga av roamingtjänster för att inte behöva betala dyra datatrafikkostnader.
  • Om du ska surfa med mobil eller dator, använd trådlöst internet. Många hotell och kaféer erbjuder det.

Sifos undersökning genomfördes under perioden 4-11 januari i år. Totalt deltog 1 107 personer.