Enligt det brittiska analysföretaget Strategy Analytics stod surfplattor med Android för 22 procents av alla surfplattor som såldes under det fjärde kvartalet förra året världen över.

Totalt såldes det 9,7 miljoner surfplattor under förra årets fjärde kvartal. En ökning md 120 procent jämfört med kvartalet innan. Enligt Strategy Analytics stod Apples Ipad för 75 procent av alla surfplattor som såldes under perioden.

För cirka två veckor sedan meddelade Apple att företaget sålt 7,3 miljoner Ipad under förra årets fjärde kvartal som avslutades den 3 december.

–¬ Surfplattor som körs på Android ökade med 2 000 procent under det fjärde kvartalet 2010, och marknadsandelarna landade på hela 22 procent, säger Neil Mawson på Strategy Analytics.

Stämmer uppgifterna från Strategy Analytics så betyder det att det såldes 2,2 miljoner surfplattor med Android under förra årets sista kvartal. En stor ökning från de 100 000 Androidplattor som såldes kvartalet innan.

Enligt Strategy Analytics är det framförallt Samsungs Galaxy Tab som ligger bakom den kraftiga ökningen.

Samsungs Galaxy Tab var den största drivkraften bakom försäljningsframgångarna för surfplattor med Android, mycket tack vare att den släpptes i en rad länder samtidigt, säger Neil Mawson.

Samsung meddelade i förra veckan att företaget sålt två miljoner Galaxy Tab under det fjärde kvartalet 2010. Enligt Neil Mawson så kommer Android att växa ytterligare i år då en mängd nya surfplattor kommer att släppas de kommande månaderna. Han tror dock att Apple fortfarande kommer att ha en marknadsandel på cirka 60 procent året ut.

IDG News