Mozilla släppte i går testversion 11 av Firefox 4 och trots att det är ovanligt att nyheter introduceras så sent i testskedet har det tillkommit en ny funktion. Den nya funktionen som kallas ”Do Not Track” gör det möjligt för användarna att blockera annonsnätverk som använder så kallad spårning.

Med hjälp av spårning kan ett annonsnätverk följa vilka webbplatser en viss användare besöker. Med hjälp av informationen går det sedan att bygga en profil av användarens intressen baserat på surfhistorik.

Firefox do not track

När användaren slår på Do Not Track så skickas ett meddelande till ett anslutet annonsnätverk som uppger att användaren inte vill spåras. Annonsnätverket ska då inte visa annonser som är anpassade till användarens profil och intressen.

En nackdel med Mozillas nya initiativ är att det även kräver att annonsnätverken måste vara med och stödja tekniken för att det ska fungera. Google anslöt sig dock nyligen till Mozillas satsning och kan därför sätta större press på att annonsnätverken anammar tekniken.

Firefox som först planerades att släppas i slutet av förra året har blivit försenad flera gånger. Först var det tänkt att endast sju testversioner av webbläsaren skulle släppas. Mozillas senaste plan anger emellertid att en tolfte testversion kommer att släppas, och det kan även bli fler än så om inte alla buggar försvinner.

Här kan du ladda ned den senaste betan av Firefox 4.