I ett blogginlägg tidigt i morse meddelar Spotifys vd, Daniel Ek, att musiktjänsten nu har lyckats få ihop över en miljon betalande kunder på Spotify Premium. Enligt Daniel Ek har företaget lyckats med bedriften nästan exakt två år efter att tjänsten lanserades.

– Det känns som om det var i går vi satt och kläckte idéer för en ny musiktjänst i ett litet kontorsrum med en trasig kaffebryggare, skriver Daniel Ek i sitt blogginlägg.

Enligt Wall Street Journal är Spotify den största musikbetaltjänsten i världen med bred marginal. Spotifys närmaste konkurrent, amerikanska Rhapsody, uppgav nyligen att tjänsten nått 750 000 betalande medlemmar.

Spotifys lansering i USA har försenats upprepade gånger då det visat sig vara svårt att övertyga de amerikanska skivbolagen. I slutet av förra månaden meddelade nyhetsbyrån Reuters att Spotify är nära samarbetsavtal med Universal Music Group och en lansering på den amerikanska marknaden kan ske redan till sommaren.