I dag går startskottet för Facebooks nya tjänst, Check-in Deals, i Sverige. Check-in Deals använder Facebook Platser för att ge användarna erbjudanden från olika företag som finns i användarens närhet.

En användare som checkar in på ett företag som driver en kampanj på Check-in Deals får speciella rabatter och andra erbjudanden. I startskedet erbjuder McDonalds, Statoil och Stadium speciella erbjudanden.

– För affärsverksamheter innebär Facebook Check-in Deals ett sätt att koppla samman teknik och fysisk plats på ett sätt som inte existerat förut. Samtidigt får användare en helt ny chans att tillgodogöra sig erbjudanden där de väljer att checka in. För affärsverksamheter med fysisk närvaro innebär det ett ypperligt sätt att driva mer besökare till själva butiken, säger Martin Ingemansson, Nordenchef på Facebook.

Till exempel erbjuder McDonalds besökare en gratis milkshake vid köp av en 1955-meny till de som checkar in på någon av företagets restauranger.

Så här fungerar Facebook Check-in Deals:

  1. Användaren går in på Facebook Places via sitt Facebook-konto på sin mobiltelefon.
  2. En lista på butiker och platser i närheten visas. De verksamheter som arbetar med Facebook Check-in Deals (inledningsvis Statoil, Stadium och McDonalds) finns markerade i den lista som dyker upp.
  3. När användaren checkar in på den markerade platsen visas erbjudandet.
  4. Användaren tar del av erbjudandet genom att visa upp det i kassan.

Enligt Facebook kommer fler företag och erbjudanden att fyllas på med tiden.