I en konsumentundersökning från Mastercard har företaget kartlagt svenskarnas shoppingbeteenden under 2011. Underökningen visar att två av tre svenskar nu känner sig trygga med att använda kort när de handlar på nätet.

Sedan november 2010 har antalet svenskar som gör majoriteten av sina inköp på nätet ökat, från nio till 22 procentenheter. Den största ökningen har skett i åldersgruppen 15 till 29 år, där 38 procent uppger att de handlar mer på nätet än i handeln.

Det är även i denna åldersgrupp de flesta känner sig trygga och 72 procent uppger att de inte har några problem med att handla på nätet. 95 procent av alla tillfrågade uppger att de kan tänka sig att använda kort på nätet.

– Ökad säkerhet verkar vara en av de drivande faktorerna bakom den växande e-handeln i Sverige, säger Fred Conrads, vd för Mastercard i Norden och Baltikum.

De fem vanligaste sätten att betala på nätet är följande:

  1. Bankkort kopplat till mitt konto eller kreditkort, 95 %
  2. Faktura, 78 %
  3. Direktbetalning genom bank, 57 %
  4. Postförskott, 34 %
  5. Delbetalning, 6 %

Undersökningen bygger på webbintervjuer av 4 024 svenskar under mars i år.